معرفی رشته ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، مقطع کارشناسی پیوسته

کارشناسی پیوسته ترویج و آموزش کشاورزی پایدار

انتقال و اشاعه دانش نوآوری­ های سودمند کشاروزی و هم­چنین آموزش و ترویج نحوه لحاظ نمودن چالش ­های محیط زیست برای تولید محصولات کشاورزی، به منظور افزایش کمی و کیفی تولید کشاورزی و بهزیستی همگانی از اهمیت ویژه ­ای برخوردار می ­باشد. تربیت نیروی انسانی ماهر و آموزش دیده در زمینه ترویج و آموزش کشاورزی پایدار ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

ترویج کشاورزی علمی است کاربردی که فلسفه، اصول و مفاهیم آن از علوم رفتاری و علوم اجتماعی سرچشمه گرفته و با فناوری سودمند به نحوی درآمیخته است که انتقال دانش و نوآوری ­های سودمند به جوانان و بزرگسالان را در خارج از نظام­ های آموزش­ های رسمی ممکن می ­سازد. کارشناس ترویج و مروجان کشاورزی عهده­ دار برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری، کنترل و همچنین انجام فعالیت­ های ترویجی در راستای پایداری کشاورزی می­ باشند. در این مسیر نیازها و مسائل روستایی، عشایری و کشاورزی را به مراکز تحقیقاتی منتقل می­ سازند و برای شناسایی راه حل­ ها و حل آن مشکلات به جامعه کمک می­ کنند.

تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در رشته­ های کشاورزی و به ویژه کشاورزی پایدار به منظور فعالیت در عرصه­ های تولید، تحقیق، آموزش، اشاعه و ترویج دانش و فناوری از وظایف مؤسسات آموزش عالی می­ باشد.

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی که دانشجویان در طول تحصیل در رشته کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی پایدار می­ گذرانند، عبارتند از: خاک شناسی عمومی، زراعت عمومی، آبیاری عمومی، هوا و اقلیم شناسی، حشره شناسی و دفع آفات، بیماری­ های گیاهی، ماشین­ های کشاورزی، باغبانی عمومی، روش­ های تبدیل و نگهداری محصولات کشاورزی، اقتصاد کشاورزی، دامپروری عمومی، مساحی و نقشه برداری، جامعه شناسی روستایی و عشایری، روانشناسی تربیتی، مبانی برنامه ­ریزی آموزشی و درسی، اصول ترویج کشاورزی پایدار و منابع طبیعی، طراحی نشریات فنی و ترویجی، اصول آموزش کشاورزی پایدار و محیط زیست، اصول مدیریت آموزش و ترویج کشاورزی پایدار، اصول آموزش بزرگسالان، فناوری آموزشی، نوآوری ­های پایدار و ارتباطات، اصول برنامه ­ریزی ترویجی، کارآفرینی در کشاورزی پایدار، ترویج و توسعه فعالیت­ های کشاورزی پایدار و کارورزی 1و 2.

کاربرد HSE در کشاورزی پایدار

بررسی واحدهای درسی دانشجویان رشته کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی پایدار نشان می دهد که این دانشجویان واحدهای عملی نظیر شیمی عمومی، فیزیک عمومی، آناتومی و فیزیولوژی گیاهی، مورفولوژی و سیستماتیک گیاهی، خاک شناسی عمومی، زراعت عمومی، آبیاری عمومی، حشره شناسی و دفع آفات، بیماری های گیاهی، ماشین های کشاورزی، باغبانی عمومی، روش های تبدیل و نگهداری محصولات کشاورزی، دامپروری عمومی، جامعه شناسی روستایی و عشایری، اصول ترویج کشاورزی پایدار و منابع طبیعی، ترویج و توسعه فعالیت های کشاورزی پایدار و کارورزی دارند. به علاوه دانشجویان تعدادی از واحدهای حوزه های فنی مرتبط با باغبانی، علوم دامی، مکانیک بیوسیستم، علوم خاک، تولید و ژنتیک گیاهی، گیاه پزشکی و محیط زیست را نیز به اختیار می گذراند. در این حوزه های فنی تخصصی نیز دروس عملی، کارگاهی و بازدیدهایی وجود دارد.

  بدیهی است در طی دوران تحصیل در این دروس عملی، دانشجو در معرض خطراتی بوده و لذا باید جنبه ها و ملاحظات ایمنی، بهداشتی و HSE مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال دانشجویان باید مباحث ایمنی آزمایشگاه را بدانند و در محیط آزمایشگاه و در بازدیدها مسائل ایمنی و بهداشت و HSE را به شدت رعایت نمایند. نظر به اینکه فارغ التحصیلان این رشته پس از فارغ التحصیلی نیز در محیط های کشاورزی شاغل می شوند، لذا آشنایی به مسائل ایمنی و بهداشت شغلی در کشاورزی پس از فارغ التحصیلی نیز به شدت سودمند می باشد. به عنوان مثال یکی از جنبه های بهداشتی در درس دامپروری عمومی، توجه به بیماری های مشترک انسان و دام می باشد. اعتقاد ما بر این است، آشنایی دانشجویان رشته ترویج و آموزش کشاورزی پایدار با مفاهیم آموزش HSE و کسب و کارهای فعال در حوزه‌های مختلف ایمنی و HSE بسیار ارزشمند است و می تواند به ارتقای سلامت دانشجویان و فارغ التحصیلان کمک کند. شما می توانید با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما آشنا شوید و با صرف وقت و هزینه کمتر خدمات و محصولات مرتبط با ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید.

بازار کار و آینده شغلی

دانش آموختگان این رشته می­ توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • مسأله­ یابی و نیازسنجی در عرصه فعالیت­ های کشاورزی و فنون دوست دار محیط زیست برای پیشگیری و مقابله با بحران­ های بخش کشاورزی
  • مشارکت در طراحی و تدوین طرح ها و برنامه­ های ترویج و آموزش کشاورزی پایدار
  • نظارت و سرپرستی فعالیت ­های ترویج و آموزش کشاورزی پایدار در بخش­ های دولتی و خصوصی
  • ارزشیابی فعالیت­ های ترویج کشاوری پایدار و انجام دوره­ های آموزشی مربوطه
  • اجرا و آموزش دوره ­های آموزشی جوانان و بزرگسالان در موقعیت ­های رسمی و غیر رسمی
  • هدایت و راهنمایی سازمان­ ها و تشکل­ های کشاورزان جوان و بزرگسالان به ویژه تشکل ­های مردم نهاد در بخش کشاورزی
  • تهیه گزارش و ثبت فعالیت­ های ترویجی و آموزشی برنامه­ های مختلف

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی ترویج و آموزش کشاورزی پایدار نشان دهنده این است که برخی از این واحدها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی باما مرتبط می باشد. به عنوان مثال دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر اکولوژی، کشاورزی دقیق، خاک شناسی عمومی، زراعت عمومی، آبیاری عمومی، حشره شناسی و دفع آفات، بیماری های گیاهی، ماشین های کشاورزی، باغبانی عمومی، اصول آموزش کشاورزی پایدار و محیط زیست، اصول مدیریت آموزش و ترویج کشاورزی پایدار، کارآفرینی در کشاورزی پایدار، هوا و اقلیم شناسی،اصول آموزش بزرگسالان و فناوری آموزشی را می گذرانند. بخشی از کسب و کارهای مرتبط با این رشته که در راستای اهداف و برنامه های  نمایشگاه مجازی باما می باشد عبارتند از:

 علاوه بر این موارد، دانشجویان در این رشته درس هوا و اقلیم شناسی رانیز دارند و لذا آشنایی با کسب و کارها و شرکت های مرتبط با حوزه آلودگی هوا نیز برای این دانشجویان مفید است.

 در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از سازمان های مردم نهاد (NGO)، انجمن های علمی، انجمن ها، کانون ها و سازمان های صنفی نیز معرفی شده اند. آشنایی دانشجویان عزیز با این گروه ها نیز می تواند به آینده شغلی آنها کمک نماید.

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت ­ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می­ باشند. در واقع دانشجویان رشته­ های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت­ ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره ­­بردار با شرکت­ ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می ­توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت. به علاوه عناوین پایان نامه ­های کارشناسی ارشد و دکتری با کمک این نمایشگاه و رویکرد ارتباط دانشگاه با صنعت می­ تواند به سمت نیازهای تحقیق و توسعه (R&D) صنایع هدایت شود و این امر ضمن کاهش هزینه­ های دانشگاه ها، به توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال پایدار فارغ ­التحصیلان دانشگاه ها کمک نماید.

علاوه بر موارد فوق در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی و مراکز مشاوره شغلی و کاریابی معرفی شده اند که ارتباط با این مجموعه ها نیز می‌تواند به داشتن آینده شغلی بهتر برای شما کمک کند.

نظرات و پیشنهادات