عنوان دوره آموزشی: اصول ایمنی در آزمایشگاه های صنایع

وبینار برگزار شده

وبینار آموزشی با حضور

مهندس صنم رشیدی

  • کارشناس ارشد مهندسی HSE
  • مدرس دوره های HSE
  • مدیرعامل شرکت ایمن آتی سازان توانا مهر (ارائه دهنده خدمات حوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست)

گواهی پایان دوره توسط شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا صادر می گردد. این شرکت دارای دارای مجوز آموزشی از مرکز تحقیقات وزارت کار و سازمان فنی و حرفه ای کشور می باشد.

دوره آفلایناگر امکان شرکت در دوره آنلاین اصول ایمنی در آزمایشگاه های صنایع را نداشته اید، جهت شرکت در دوره آفلاین و دریافت راهنمایی بیشتر با شماره  09190422780 تماس بگیرید تا تیم باما HSE به شما کمک کنند.

با عنایت به وبینار فوق، مطلب زیر می تواند برای شما مفید باشد.

اصول ایمنی در آزمایشگاه های صنایع

در دنیای پر سرعت آزمایشگاه های صنعتی، ایمنی از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از مواد شیمیايي مي توانند اثرات زيانباری را روی سلامت انسان، حیوانات و محیط زیست داشته باشند. بنا بر گزارش سازمان WHO ،تولید سالیانه ی مواد شیمیايي در حدود 8/2 تريلیون دلار برآورد شده است.گزارشات بعدی WHO بیانگر آن است كه هم اكنون در حدود 100000 ماده شیمیايي موجود بوده و سالیانه بیش از 1000-2000 ماده شیمیایي ديگر به اين لیست افزوده مي شود. مبني بر گزارش برنامه محیطي سازمان ملل متحد (UNEP) سالیانه در اثر فعالیتهای انسان آلودگی هایی با مقادیر زیر وارد دريای مديترانه مي شود:

  • 100 تن جیوه
  • 3800 تن سرب
  • 3600 تن تركیبات فسفات
  • 600000 تن مواد شوينده

انواع مخاطرات ناشی از حوادث شایع آزمایشکاهی:

  • سوختگی( گرمایی یا شیمیایی)
  • بریدگی ها
  • مشکلات تنفسی
  • آلودگی های پوستی
  • مشکلات ناشی از بلع
  • شوک الکتریکی
  • مشکلات ناشی از پاشش مواد شیمیایی
ایمنی در آزمایشگاه

با استفاده مداوم از مواد خطرناک و تجهیزات پیچیده، اولویت بندی اقدامات ایمنی برای همه پرسنل بسیار مهم است.

به طور کلی ایمنی مواد شیمیایی به دو دسته تقسیم می شود:

  1. پیش گیری: به کلیه اقداماتی گفته می شود که به عنوان کارشناس ایمنی به کارمی گیریم که یا حادثه ایی روی ندهد.
  2. محدودسازی: مجموعه اقداماتی است که ما انجام میدهیم که پیامدهای ناشی ازحادثه به حداقل سطح ممکن برسد.

در ادامه به بیان برخی از اصول ایمنی در آزمایشگاه های صنایع می پردازیم:

برچسب های (Labels) ظروف مواد شیمیايي:

بر چسب هاي مواد مطابق با سیستم هماهنگ جهانی(GHS) باید شامل اطلاعات زير باشند:

  • شناسه محصول) عنوان و مشخصات ماده شیمیایی(
  • کلمه راهنما(signal word)
  • تشریح خطر (pictogram)
  • تشریح احتیاط
  • شناسه تامین کننده
  • نشانگر خطر
تجهیزات حفاظت فردی

یکی از جنبه های اساسی ایمنی در یک آزمایشگاه صنعتی استفاده از تجهیزات حفاظت فردی(PPE) است. این تجهیزات شامل اقلامی مانند دستکش، عینک، روپوش آزمایشگاهی و ماسک تنفسی است. هر آزمایشگاه باید یک سیاست سختگیرانه در مورد استفاده از PPE داشته باشد و همه پرسنل باید این دستورالعمل ها را رعایت کنند. PPE به عنوان یک مانع بین کارکنان و خطرات احتمالی عمل می کند و خطر تصادفات یا قرار گرفتن در معرض مواد مضر را کاهش می دهد.

جابجایی مواد خطرناک

آزمایشگاه های صنعتی اغلب با مواد خطرناکی مانند مواد شیمیایی، مواد قابل اشتعال و عوامل بیولوژیکی سروکار دارند. وجود پروتکل های مناسب برای جابجایی، ذخیره سازی و دفع این مواد بسیار مهم است. همه کارکنان باید آموزش جامعی را در مورد نحوه برخورد ایمن با مواد خطرناک دریافت کنند. این شامل درک خطرات مرتبط با هر ماده، برچسب‌گذاری مناسب و پیروی از روش‌های سختگیرانه برای به حداقل رساندن احتمال تصادف یا قرار گرفتن در معرض آن است.

 تعمیر و نگهداری تجهیزات

نگهداری منظم تجهیزات آزمایشگاهی برای اطمینان از دقت و ایمنی ضروری است. تجهیزات نادرست می تواند خطر قابل توجهی برای پرسنل ایجاد کند و یکپارچگی آزمایش ها یا نتایج آزمایش را به خطر بیندازد. تمام تجهیزات باید تحت بازرسی های معمول، کالیبراسیون و در صورت لزوم تعمیر شوند. علاوه بر این، کارکنان باید در مورد روش های استفاده و نگهداری مناسب برای هر قطعه از تجهیزاتی که با آن کار می کنند آموزش ببینند.

آمادگی برای شرایط اضطراری

مهم نیست که چقدر اقدامات ایمنی به خوبی اجرا شده است، حوادث همچنان ممکن است رخ دهد. بنابراین، داشتن یک برنامه آمادگی اضطراری به خوبی تعریف شده بسیار مهم است. این طرح باید شامل رویه هایی برای رسیدگی به نشت، آتش سوزی، نشت مواد شیمیایی و سایر موارد اضطراری بالقوه باشد. همه پرسنل باید در مورد پروتکل های واکنش اضطراری آموزش ببینند و محل خروجی های اضطراری، کپسول های آتش نشانی و کیت های کمک های اولیه را بدانند. تمرین های منظم باید انجام شود تا اطمینان حاصل شود که همه با روش های اضطراری آشنا هستند.

 آموزش ایمنی

آموزش مداوم ایمنی در آزمایشگاه‌های صنعتی حیاتی است. همه کارکنان باید پس از پیوستن به آزمایشگاه آموزش ایمنی اولیه و پس از آن دوره های تجدید منظم را دریافت کنند. این آموزش باید موضوعاتی مانند تشخیص خطر، استفاده صحیح از PPE، روش های واکنش اضطراری، و جابجایی ایمن با مواد شیمیایی و تجهیزات را پوشش دهد. با حفظ ایمنی در خط مقدم ذهن همه، می توان خطر تصادفات را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

خانه داری خوب (house keeping)

حفظ یک محیط آزمایشگاهی تمیز و سازمان یافته برای ایمنی ضروری است. فضاهای کاری به هم ریخته می تواند خطر حوادثی مانند لغزش، سقوط و سقوط را افزایش دهد. بنابراین، اجرای شیوه های خوب خانه داری در آزمایشگاه های صنعتی مهم است. این شامل تمیز کردن منظم مناطق کار، نگهداری مناسب تجهیزات و مواد، و رسیدگی سریع به هرگونه نشت یا شرایط خطرناک است.

ارتباطات و گزارش دهی

ارتباط موثر در حفظ محیط کار ایمن در آزمایشگاه های صنعتی بسیار مهم است. کارمندان باید احساس راحتی کنند که هر گونه نگرانی ایمنی یا حوادثی را که تقریباً از دست داده اند به سرپرستان خود یا افسر ایمنی تعیین شده گزارش کنند. تشویق ارتباطات باز به شناسایی خطرات احتمالی در مراحل اولیه کمک می کند و امکان اقدامات اصلاحی به موقع را فراهم می کند.

نتیجه گیری

در پایان، ایمنی باید همیشه در اولویت اول در آزمایشگاه های صنعتی باشد. با اجرای اقدامات ایمنی سختگیرانه مانند استفاده از PPE، جابجایی مناسب با مواد خطرناک، تعمیر و نگهداری منظم تجهیزات، برنامه ریزی آمادگی در شرایط اضطراری، آموزش مداوم، شیوه های خوب خانه داری و ارتباطات باز، می توان خطرات مرتبط با کارهای آزمایشگاهی را به میزان قابل توجهی به حداقل رساند. به یاد داشته باشید، یک آزمایشگاه ایمن نه تنها برای رفاه کارکنان مفید است، بلکه برای تحقیقات علمی دقیق و قابل اعتماد نیز ضروری است.

ایمن بمانید و مسئولانه به آزمایش ادامه دهید!

هدف ما در نمایشگاه مجازی باما، ارتقاء مهارت های تخصصی شما دوستان و داشتن زندگی و کسب و کار بهتر است. توصیه می نماییم ویدئوهای مرتبط با HSE و ایمنی و آتش نشانی  موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما را مشاهده نمایید.

 

 

"شرکت فناور آتی سلامت محیط کار و پویا، دارای مجوز برگزاری دوره های آموزشی از مرکز تحقیقات و تعلیمات حفاظت فنی و بهداشت کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان فنی و حرفه ای کشور،مجوز کانون تبلیغات از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجوز فناوری تحت حمایت پارک علم و فناوری یزد می باشد."

رشته های دانشگاهی مرتبط

مهندسی عمران ،  مهندسی سیستم های انرژی ،  مهندسی پلیمر ،  مهندسی بهداشت محیط ،  علوم و مهندسی محیط زیست ،  علوم و صنایع غذایی (گرایش کنترل کیفی و بهداشتی) ،  طراحی محیط زیست ،  طب کار ،  بیوتکنولوژی ،  بهداشت و ایمنی مواد غذایی ،  بهداشت حرفه ای ،  ارگونومی ،  میکروبیولوژی ،  مهندسی عمران ،  مهندسی سیستم های محیط زیست ،  مهندسی سیستم های انرژی ،  مهندسی پلیمر ،  مهندسی بهداشت محیط ،  مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار ،  مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE) ،  علوم و مهندسی محیط زیست ،  بهداشت و ایمنی مواد غذایی ،  بهداشت محیط- مدیریت پسماند ،  بهداشت محیط- سم شناسی محیط ،  میکروبیولوژی ،  مهندسی مکانیک بیوسیستم (کشاورزی) ،  مهندسی مکانیک ،  مهندسی معدن ،  مهندسی صنایع ،  مهندسی شیمی ،  مهندسی پلیمر ،  مهندسی بهداشت محیط ،  مهندسی بهداشت حرفه ای و ایمنی کار ،  مهندسی ایمنی و بازرسی فنی ،  مهندسی ایمنی صنعتی ،  فناوری محیط زیست-کنترل آلاینده ها ،  فناوری محیط زیست-بازیافت پسماند ،  علوم و مهندسی محیط زیست ،  علوم و مهندسی خاک ،  علوم و مهندسی آب ،  علوم و صنایع غذایی (گرایش کنترل کیفی و بهداشتی) ،  بهداشت مواد غذایی ،  بهداشت مواد غذایی ،  بازیافت ،  ایمنی، سلامت و محیط زیست و صنایع (HSE) ،  ایمنی صنعتی و محیط کار ،  آلودگی محیط زیست ،  صنایع شیمیایی- پالایش گاز ،  صنایع آزمایشگاهی- صنعتی ،  تکنولوژی مواد غذایی ،  تصفیه آب و پساب صنایع غذایی ، 

نظرات و پیشنهادات