معرفی رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی، مقطع کارشناسی ارشد

روانشناسی صنعتی و سازمانی

کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی 

رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی در مقطع کارشناسی در سال ۱۳۵۳ و در مقطع کارشناسی ارشد در سال ۱۳۵۵ برای اولین بار در دانشگاه شهید چمران اهواز تأسیس شد و پس از چندین سال رکود در فعالیت ها در حوزه روانشناسی به طور عام و روانشناسی صنعتی و سازمانی به طور خاص به دلیل شرایط کلی حاکم بر جامعه از اواخر دهه ۶۰ به بعد فعالیت‌ها به تدریج از سر گرفته شدند. فعالیت های انجام گرفته در این دوره شامل تهیه و تدوین برنامه کارشناسی روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی و تصویب آن در تاریخ 1372/2/11 در دویست و پنجاه و هفتمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی و پذیرش دانشجو از سال ۱۳۷۴ در دانشگاه‌های شهید چمران، اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان) بوده است. دوره کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی نیز در سال ۱۳۸۳ برای بار دوم در گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز برقرار شد.

روانشناسی صنعتی و سازمانی شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به مطالعه علمی رفتار انسان در موقعیت های کاری و سازمانی می پردازد. هدف آن کاربرد و بسط و گسترش اصول، نظریه ها و واقعیت های روانشناسی به مسائلی است که انسان در محیط های کار با آنها دست به گریبان است. افزون بر این روانشناسی صنعتی و سازمانی چگونگی تأثیرپذیری رفتارهای کاری کارکنان را از دیگر عرصه های زندگی، از قبیل خانواده، جامعه بزرگتر و فرهنگی که در آن زندگی می کنند نیز مطالعه می کند. هدف آن درک و فهم دلیل رفتار مثلا (انجام دادن تکالیف شغلی) در یک موقعیت کاری است. چگونه مردم می‌توانند اثربخش، بهره‌ور، خشنود و کامروا باشند و چگونه این بازده ها می توانند پایدار بمانند.

روانشناسی صنعتی و سازمانی همچنین نحوه ای را بررسی می‌کند که سازمان می‌تواند پا برجا بماند و گسترش یابد. به طور کلی روانشناسی صنعتی و سازمانی با رفتار آدمی در محیط‌های کار سر و کار دارد. اسلام کار را یک فضیلت می‌داند و اشتغال در فعالیت های اقتصادی را یک وظیفه و تعهد اخلاقی، برخلاف گذشته که مهمترین عامل تأکید تعیین کننده روند توسعه اقتصادی و اجتماعی هر کشوری را سرمایه و منابع مادی می دانستند در دنیای کنونی سرمایه انسانی کارآمد مهمترین عامل تعیین کننده این روند به حساب می‌آید.

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی این رشته عبارتند از: آمار استنباطی پیشرفته، روش تحقیق پیشرفته، مناسبات انسانی_اسلامی در محیط کار، روانشناسی صنعتی (کارکنان)، روانشناسی سازمانی، بالندگی سازمانی، روانشناسی اجتماعی پیشرفته، آموزش نیروی انسانی، نظریه های سازمانی، روانشناسی مهندسی، کارورزی در روانشناسی صنعتی و سازمانی یک و دو.

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته به لینک زیر مراجعه نمایید:

بازار کار و آینده شغلی

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد روانشناسی صنعتی و سازمانی می توانند علاوه بر اشتغال به کارهای آموزشی و پژوهشی در دیگر زمینه‌های تخصصی روانشناسی صنعتی و سازمانی مانند برنامه ریزی نیروی انسانی، بالندگی سازمانی، تحقیق و توسعه نیروی انسانی، روابط کارکنان، آموزش کارکنان و بسیاری از دیگر مشاغل وابسته به سرمایه انسانی سازمان‌ها به کار اشتغال ورزند.

نظرات و پیشنهادات