معرفی رشته مامایی، مقطع کارشناسی پیوسته

مامایی

کارشناسی پیوسته مامایی

رشته مامایی از رشته های علوم پزشکی است که دانش آموختگان آن در سطح کارشناسی با ارائه خدمات بهداشت باروری و انجام مراقبت های دوران بارداری، حین و بعد زایمان، انجام مراقبت های نوزادان و شیرخواران و ارائه آموزش و مشاوره سلامت جنسی و باروری به زنان در حدود وظایف تعیین‌شده، ترویج زایمان طبیعی و ایمن، تشخیص حالات غیر طبیعی در مادر، جنین یا نوزاد تازه متولد شده، انجام اقدامات اضطراری در حین بارداری یا زایمان و ارجاع به موقع موارد غیر طبیعی در جهت تأمین و ارتقای سلامت مادر، جنین _نوزاد، شیرخوار و کودک تلاش می‌کنند.

تاریخچه کارشناسی پیوسته مامایی

بر اساس مدارک و مستندات باقیمانده از قرن‌ها پیش، هیپوکرات پزشکی یونانی، برنامه آموزش مامایی را در قرن پنجم قبل از میلاد شروع کرد، سرانوس پزشک رومی در قرن دوم میلادی مشخصات یک مامای خوب را نیازمند به تحصیل و دسترسی به دانش مامایی تعیین کرد. او همچنین کتابی را در این زمینه نوشت که تا سال ۱۵۰۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفت. در سال ۱۴۵۲ میلادی آلمان، اولین قانون در مورد مامایی در زمینه زایمان زنان را تصویب کرد. در کشورهای غربی که با مهاجرت دیگر اقوام تشکیل شده بود نظیر ایالات متحده، آمریکای لاتین و استرالیا، ماماها برای این جوامع مهاجری یک ضرورت محسوب می‌شدند و همواره مورد احترام بودند.

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی این رشته عبارتند از: آسیب شناسی عمومی و اختصاصی، اصول خدمات بهداشت جامعه ( بهداشت ۱)، داروشناسی عمومی ۱، داروشناسی ۲، اصول و فنون پرستاری و مامایی در روش کار در اتاق عمل و زایمان، آمار حیاتی، اصول اپیدمیولوژی و مبارزه با بیماری ها، اصول تغذیه مادر و کودک، ژنتیک، کارآموزی زایمان طبیعی، کارآموزی نوزادان، بیماری های کودکان، فیزیوپاتولوژی و بیماری های داخلی ۱ و۲ و۳، بهداشت مادر و کودک و باروری، مدیریت و ارتقاء کیفیت در بهداشت مادر و کودک و باروری، اصول روانپزشکی در مامایی، اصول مدیریت و کاربرد آن در مامایی، کارآموزی بیماری های زنان و...

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید: 

بازار کار و آینده شغلی

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • بیمارستان ها
  • زایشگاه ها
  • مراکز بهداشتی و درمانی
  • درمانگاه های مرتبط
  • دفاتر کار ماماها

نظرات و پیشنهادات