معرفی رشته آبیاری- انتقال و توزیع آب کشاورزی ، مقطع کاردانی

کاردانی فنی ناپیوسته آبیاری- انتقال و توزیع آب کشاورزی 

کاردانی فنی ناپیوسته آبیاری- انتقال و توزیع آب کشاورزی به منظور رفع نیازهای بخش کشاورزی اعم از دولتی یا خصوصی طراحی شده است، به طوری که اطلاعات کافی و قابلیت های لازم در سطح کاردانی را دارا بوده و فارغ التحصیلان دوره قادر باشند ارتباط صحیح و اصولی بین سطوح کارگری ماهر و کارشناسی برقرار نمایند و منشاء خدمات ضروری در دستگاه ها و مؤسساتی که با امور آب و آبیاری سر و کار دارند، قرار گیرند.

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی این رشته عبارتند از: تأثیر آب بر عملکرد گیاهان 1، هیدرولوژی آب های سطحی، عملیات هیدرولوژی آب های سطحی، اصول و روش‌های آبیاری، عملیات اصول و روش‌های آبیاری، اصول زهکشی و اصلاح اراضی، عملیات اصول زهکشی و اصلاح اراضی، سازه های انتقال و توزیع آب، عملیات سازه های انتقال و توزیع آب، سازه های کنترل، حفاظت و اندازه گیری آب، عملیات سازه های کنترل، حفاظت و اندازه گیری آب، پمپ ایستگاه های پمپاژ، عملیات پمپ و ایستگاه‌های پمپاژ، مقررات پیمان و اصول متره و برآورد

برای مشاهده لیست کامل دروس تخصصی این رشته می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

کاربرد HSE در آبیاری-انتقال و توزیع آب کشاورزی

بررسی واحدهای درسی دانشجویان رشته کاردانی فنی آبیاری-انتقال و توزیع آب کشاورزی نشان می دهد که این دانشجویان واحدهای عملی نظیر آزمایشگاه شیمی عمومی، آزمایشگاه خاک شناسی، عملیات زمین شناسی عمومی، عملیات هوا و اقلیم شناسی، آزمایشگاه مکانیک سیالات و هیدرولیک، عملیات رابطه آب، خاک و گیاه، عملیات مساحی و نقشه برداری، عملیات هیدرولوژی آب های سطحی، عملیات اصول و روش های آبیاری، عملیات اصول زهکشی و اصلاح اراضی، عملیات سازه های انتقال و توزیع آب، عملیات سازه های کنترل، حفاظت و اندازه گیری آب، عملیات پمپ و ایستگاه های پمپاژ، کاربینی و کارورزی را می گذرانند.

  بدیهی است در طی دوران تحصیل در این دروس عملی، دانشجو در معرض خطراتی بوده و لذا باید جنبه ها و ملاحظات ایمنی، بهداشتی و HSE مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال دانشجویان باید مباحث ایمنی آزمایشگاه را بدانند و در محیط آزمایشگاه و در بازدیدها مسائل ایمنی و بهداشت و HSE را به شدت رعایت نمایند. نظر به اینکه فارغ التحصیلان این رشته پس از فارغ التحصیلی نیز در محیط های کشاورزی و صنعتی شاغل می شوند، لذا آشنایی با مسائل ایمنی و بهداشت شغلی پس از فارغ التحصیلی نیز به شدت سودمند می باشد. اعتقاد ما بر این است، آشنایی دانشجویان کاردانی فنی آبیاری-انتقال و توزیع آب کشاورزی با مفاهیم HSE و کسب و کارهای فعال در حوزه‌های مختلف ایمنی و HSE بسیار ارزشمند است و می تواند به ارتقای سلامت دانشجویان و فارغ التحصیلان کمک کند.  شما می توانید با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما آشنا شوید و با صرف وقت و هزینه کمتر خدمات و محصولات مرتبط با ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید.

بازار کار و آینده شغلی

کارشناسان و فارغ‌التحصیلان این رشته می توانند در بخش های زیر به فعالیت مشغول شوند:

  • کاردان فنی اجرا، بهره برداری و نگهداری از سیستم های آبیاری ( سطحی و تحت فشار)
  • کاردان فنی بهره برداری و نگهداری از تأسیسات و شبکه های آبیاری و زهکشی
  • کمک به کارشناسان در امر برنامه ریزی و روش های اجرایی و کارگاهی پروژه های آبیاری
  • نظارت بر امور مربوط به پروژه های آبیاری
  • نقشه برداری، نقشه خوانی و همکاری در محاسبات و ترسیم نقشه های اجرایی مورد نیاز و پیاده کردن آن ها
  • همکاری در قطعه بندی و تسطیح اراضی
  • اندازه گیری آب در سیستم های انحراف، انتقال و توزیع آب در مزرعه
  • بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آبیاری
  • بهره برداری، نگهداری و بهسازی سیستم های آبیاری و زهکشی
  • همکاری در بهره برداری و نگهداری از ایستگاه های پمپاژ آبیاری و زهکشی

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کاردانی فنی آبیاری-انتقال و توزیع آب کشاورزی نشان دهنده این است که برخی از این واحدها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی باما مرتبط می باشد. به عنوان مثال دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر آموزش و ترویج کشاورزی،  ایمنی و بهداشت محیط کار، خاک شناسی، هوا و اقلیم شناسی، مکانیک سیالات و هیدرولیک، آزمایشگاه مکانیک سیالات و هیدرولیک، رابطه آب، خاک و گیاه، تأثیر آب بر عملکرد گیاهان، هیدرولوژی آب های سطحی، عملیات هیدرولوژی آب های سطحی، اصول و روش های آبیاری، عملیات اصول و روش های آبیاری، اصول زهکشی و اصلاح اراضی، عملیات اصول زهکشی و اصلاح اراضی، سازه های انتقال و توزیع آب، عملیات سازه های انتقال و توزیع آب، سازه های کنترل، حفاظت و اندازه‌گیری آب، عملیات سازه های کنترل، حفاظت و اندازه گیری آب، پمپ و ایستگاه های پمپاژ و عملیات پمپ و ایستگاه های پمپاژ را می گذرانند. بخشی از کسب و کارهای مرتبط با واحدهای درسی این رشته که در راستای اهداف و برنامه های نمایشگاه مجازی باما می باشد عبارتند از:

* آب و فاضلاب

* کشاورزی و منابع طبیعی

* سایر کسب و کارهای مرتبط نمایشگاه باما HSE

در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از سازمان های مردم نهاد (NGO)، انجمن های علمی، انجمن ها، کانون ها و سازمان های صنفی نیز معرفی شده اند. آشنایی دانشجویان عزیز با این گروه ها نیز می تواند به آینده شغلی آنها کمک نماید.

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت­ ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می ­باشند. در واقع دانشجویان رشته­ های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت­ ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره ­­بردار با شرکت­ ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می ­توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت.

علاوه بر موارد فوق در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی و مراکز مشاوره شغلی و کاریابی معرفی شده اند که ارتباط با این مجموعه ها نیز می‌تواند به داشتن آینده شغلی بهتر برای شما کمک کند.

ما در نمایشگاه مجازی باما به منظور توانمندسازی شما دانشجویان عزیز، ایده کارپوشه الکترونیک دانشجوی خلاق را مطرح و ساختار آن را از طریق مجله علمی خبری باما در اختیار شما قرار دادیم تا در طی دوران تحصیل در دانشگاه، خلاقانه درس بخوانید و به پرورش ایده های خود جهت داشتن آینده شغلی بهتر بپردازید.

 

نظرات و پیشنهادات