معرفی رشته معدن - اکتشاف، مقطع کاردانی

معدن - اکتشاف

کاردانی فنی معدن - اکتشاف

امروزه اکتشافات معدنی نیاز به استفاده از فنون و تخصص­ های گوناگون دارد. پروژه ­هایی که در این راستا انجام می ­شود می­ توانند در حجم بزرگ و کوچک­ تر انجام شوند. برای انجام این پروژه­ ها نیاز به بکارگیری ابزارها و تکنیک­ های مختلف وجود دارد. با توجه به حجم کاری زیاد، مهندسان طراحی نمی ­توانند در تمام پروژه ­ها حضور مستمر داشته باشند و کارگران را به­ طور مستقیم سرپرستی کنند. کاردان ­های فنی این رشته می­ توانند این خلاء­های موجود را پر کنند. کاردان­ های فنی با توجه به مهارت­ هایی که کسب می­ نمایند، می ­توانند اطلاعات مورد نیاز در زمین را گردآوری کنند و همچنین پل ارتباطی بین کارگران و طراحان باشند.

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی این رشته عبارتنداز:، زمین­ شناسی عمومی، کانی­ شناسی عمومی، سنگ­ شناسی، نقشه­ برداری، کارگاه ماشین­ های حفاری، اصول اکتشاف و ارزیابی ذخایر، حفاری­ های معدنی، زمین­ شناسی اقتصادی و سایر دروس مربوطه.

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته به لینک زیر مراجعه نمایید:

بازار کار و آینده شغلی

دانش‌ آموختگان این رشته می‌ توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • کاردان یا کمک کارشناس نقشه­ برداری و نقشه ­خوانی
  • کاردان یا کمک کارشناس تجهیزات و ماشین ­آلات معدنی
  • کاردان یا کمک کارشناس ایمنی در حفریات اکتشافی
  • سرپرست کارگاه­ های اکتشاف معادن 
  • کاردان برداشت های زمین شناسی و معدنی (سطحی و زیر سطحی)
  • سایر مشاغل مربوطه در حوزه معدن

عزیزان دقت نمایید که این موارد بخشی از حوزه‌ های کاری فارغ‌ التحصیلان رشته کاردانی فنی معدن - اکتشاف است، اما برای داشتن آینده شغلی بهتر، دانشجویان باید به دنبال کسب تجربه و مهارت باشند و صرفاً گذراندن یک سری دروس تئوری در دانشگاه کافی نیست.

نظرات و پیشنهادات