معرفی رشته علوم و مهندسی باغبانی، مقطع کارشناسی ارشد

علوم و مهندسی باغبانی

 کارشناسی ارشد علوم و مهندسی باغبانی

برنامه درسی دوره کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی باغبانی به منظور ارائه آموزش‌های تکمیلی و روش‌های پژوهشی در حوزه فیزیولوژی و تولید، اصلاح، فناوری بذر، بیوتکنولوژی و نگهداری و مسائل پس از برداشت محصولات باغبانی در گرایش های زیر طراحی شده است:

  • درختان میوه: میوه ها، محصولات گیاهان چوبی و یا علفی چندساله هستند که معمولا از قسمت‌های مختلف گل حاصل می شوند. براساس شرایط اقلیمی مورد نیاز به گروه‌های معتدله، نیمه‌ گرمسیری و گرمسیری تقسیم بندی می شوند و به طور مستقیم و یا با حداقل فرآوری برای تغذیه انسان مورد استفاده قرار می گیرند.
  • سبزی ها: مجموعه گیاهان یکساله یا چند ساله علفی هستند که از اندام های مختلف آن‌ها به صورت خام و یا با حداقل فرآوری برای تغذیه انسان استفاده می‌شود. براساس اندام قابل مصرف، سبزی ها را به گروه‌هایی نظیر سبزی غده ای_ ریشه ای (سیب زمینی، پیاز، سیر، هویج، چغندر لبویی و...)، سبزی های برگی_ساقه‌ای (کاهو، کلم‌ها، ریحان، جعفری و...) و سبزی های میوه ای_دانه ای ( صیفی‌جات، لوبیا سبزه، نخود فرنگی، ذرت شیرین و...) تقسیم بندی می کنند. قارچ های خوراکی با اینکه در تعریف مذکور نمی گنجند، اما به طور مرسوم در زیر مجموعه سبزی ها مورد تحقیق و تدریس قرار می گیرند.
  • گیاهان زینتی: شامل مجموعه گیاهانی هستند که از آن‌ها برای زیباسازی و تلطیف محیط زندگی و آرامش روانی انسان استفاده می‌شود. این گیاهان معمولا برای زیباسازی فضاهای بسته (شامل گیاهان شاخه بریده، گلدانی و آپارتمانی) و یا فضاهای باز (شامل گیاهان باغچه ای، درختان و درختچه های زینتی، پیچ ها، چمن ها، گیاهان پوششی و ...) مورد استفاده قرار می گیرند.
  • گیاهان دارویی: شامل مجموعه گیاهانی هستند که اندام های مختلف آن‌ها به دلیل دارا بودن مواد مؤثر، برای درمان و یا پیشگیری از بیماری‌ها و مصارف ادویه ای و عطری به طور مستقیم و یا فرآوری شده مورد استفاده قرار می گیرند.
  • تولید محصولات گلخانه ای: با توجه به مزیت ها و پتانسیل های تولید گلخانه ای محصولات باغبانی در جهت افزایش راندمان استفاده از مواد اولیه (آب، زمین، کود و... ) و مقابله با تنگناهای موجود (کمبود آب و... )، این روش تولید در جهان و ایران مورد توجه ویژه و گسترش قرار گرفته است. در تولید گلخانه ای محصولات باغبانی مباحث و نکات جدید و ویژه ای از جمله نکات فنی مربوط به سازه گلخانه و سیستم های همراه آن، مدیریت اقلیم گلخانه، فیزیولوژی گیاهان در گلخانه، تربیت و هرس خاص، مدیریت ویژه آفات و بیماری ها و... مطرح می شوند که در این گرایش از کارشناسی ارشد باغبانی با تمرکز و تعمق بیشتری مورد بحث و آموزش قرار می گیرند.

دروس تخصصی رشته

تعداد واحدهای درسی در دوره کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی باغبانی، 3۲ واحد است که شامل 8 واحد دروس اختصاصی مشترک بین کلیه گرایش ها، 10 واحد دروس اختیاری مشترک بین کلیه گرایش ها، 8 واحد دروس تخصصی گرایش ها و 6 واحد پایان نامه است.

  • دروس تخصصی مشترک بین کلیه گرایش ها در این دوره شامل: تغذیه و متابولیسم گیاهی، بیوتکنولوژی گیاهی، فیزیولوژی پس از برداشت تکمیلی، اصلاح گیاهان باغبانی تکمیلی
  • دروس تخصصی گرایش درختان میوه شامل: فیزیولوژی درختان میوه، اصلاح درختان میوه، میوه کاری تکمیلی و عملیات درختان میوه
  • دروس تخصصی گرایش سبزی ها شامل: فیزیولوژی سبزی ها، اصلاح سبزی ها، روش های ویژه پرورش سبزی و عملیات سبزی کاری
  • دروس تخصصی گرایش گیاهان زینتی شامل: فیزیولوژی گل و گیاهان زینتی، اصلاح گیاهان زینتی، تولید بذر گیاهان زینتی و عملیات گل‌کاری
  • دروس تخصصی گیاهان دارویی شامل: فیزیولوژی گیاهان دارویی، اصلاح گیاهان دارویی، شناسایی و معرفی گیاهان دارویی بومی ایران و روش های استخراج و شناسایی مواد مؤثره گیاهان دارویی
  • دروس تخصصی گرایش تولید محصولات گلخانه‌ای شامل: مدیریت گلخانه و اتوماسیون، فیزیولوژی گیاهان در شرایط گلخانه ای، مدیریت آفات و بیماری ها در شرایط گلخانه ای و سیستم هیدروپونیک است.

برای مشاهده کامل دروس می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

- برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم و مهندسی باغبانی

بازار کار و آینده شغلی

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • برنامه ریزی امور اجرایی و احداث واحدهای تولیدی باغبانی
  • ارائه مشاوره های علمی و فنی به واحدهای تجاری بخش باغبانی در جهت افزایش بهره وری و ارزش افزوده
  • انجام فعالیت آموزشی در زمینه های مختلف باغبانی
  • انجام پژوهش های مورد نیاز جهت رفع مسائل و مشکلات بخش باغبانی

نظرات و پیشنهادات