معرفی رشته انگل شناسی پزشکی، مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته

انگل شناسی پزشکی

کارشناسی ارشد ناپیوسته انگل شناسی پزشکی

 دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته انگل شناسی پزشکی یکی از دوره‌های تحصیلات تکمیلی است که طی یک دوره آموزش نظری، عملی و آزمایشگاهی انگل‌های بیماری‌زا برای انسان را از نظر اهمیت و انتشار، دوره زندگی، راه های انتقال، بیماری زایی، علائم بالینی، روش های تشخیص آزمایشگاهی، اصول پیشگیری و کنترل به طور جامع به دانشجویان می‌آموزد.

تاریخچه کارشناسی ارشد ناپیوسته انگل شناسی پزشکی

 انگل شناسی یکی از قدیمی ترین رشته های علوم پزشکی است. حدود هزار سال قبل، دانشمند ایرانی شیخ ابوعلی سینا در کتاب قانون تعدادی از انگل هایی را که با چشم غیر مسلح قابل روئیت بودند شرح داده است و در مورد علائم بالینی بعضی دیگر از بیماری‌های انگلی که عامل آنها در آن زمان با چشم غیر مسلح قابل روئیت نبوده اند توضیح داده است. در ایران با توجه به شیوع بیماری‌های انگلی دانشمندان و محققین در زمینه‌های مختلف این بیماری‌ها مطالعاتی انجام داده اند و نتایج بررسی‌های خود را ارائه نموده اند. اولین دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته انگل شناسی پزشکی در سال ۱۳۶۳ در دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تأسیس شد. قبل از آن انگل شناسی جزو دروس اساسی کارشناسی ارشد رشته پاتوبیولوژی بود و در همین دانشکده تدریس می شد.

 

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی این رشته عبارتند از: ایمنی شناسی ۲، اصول اپیدمیولوژی، حیوانات آزمایشگاهی و کاربرد آن ها در انگل شناسی، تک یاخته شناسی 1 و 2، کرم شناسی 1 و 2، آمار حیاتی کاربردی و استفاده از کامپیوتر در آنالیز داده های بهداشتی، روش تحقیق در علوم بهداشتی، کارورزی و سمینار.

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

بازار کار و آینده شغلی

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • بخش خدماتی: شرکت در برنامه‌های اجرایی پیشگیری و کنترل بیماری های انگلی و انجام آزمایش های انگل شناسی و گزارش نتایج آزمایش در آزمایشگاه تشخیص طبی
  • آموزشی: آماده سازی نمونه های آموزشی انگل شناسی پزشکی برای دوره های مختلف این رشته و تدریس دروس نظری و عملی انگل شناسی در دوره های کاردانی و کارشناسی و کمک در تدریس دروس عملی آزمایشگاه‌های دوره های دکترای عمومی و تحصیلات تکمیلی
  • پژوهشی: فعالیت های پژوهشی و همکاری در اجرای طرح های تحقیقاتی در زمینه بیماری‌های انگلی شایع در کشور

نظرات و پیشنهادات