معرفی رشته زیست فناوری پزشکی، مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته

زیست فناوری پزشکی

کارشناسی ارشد ناپیوسته زیست فناوری پزشکی

رشته زیست فناوری پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته، شاخه‌ای از علوم پزشکی است که دانش آموختگان آن به منظور بهینه سازی محیط، غذا و شاخصه‌های سلامت انسان‌ها با بهره‌گیری از بیولوژی سلولی و مولکولی، مهندسی ژنتیک و با استفاده از بافت ها و موجودات زنده، برای حل مشکلات بهداشتی، پزشکی و تولید محصولات مفید نظیر: واکسن‌ها، کیت‌های تشخیصی، آنتی‌بادی‌های نوترکیب، محصولات غذایی و دارویی فعالیت دارند و خدمات خود را در زمینه آموزشی یا پژوهشی به جامعه ارائه می نمایند.

تاریخچه کارشناسی ارشد ناپیوسته زیست فناوری پزشکی

 در دنیا کاربرد این رشته به صورت تخصصی به قرن ۱۹ بر می‌گردد. در ایران برای اولین بار در دوره کارشناسی ارشد زیست فناوری ( بیوتکنولوژی) پزشکی در دانشگاه تربیت مدرس، علوم پزشکی تبریز و علوم پزشکی ایران آغاز شد و پس از آن به ترتیب دانشگاه های دیگر اقدام به پذیرش دانشجو در این مقطع تحصیلی کردند و در حال حاضر مؤسساتی مانند انجمن بیوتکنولوژی جمهوری اسلامی ایران، انجمن ژنتیک ایران، مرکز مطالعات زیست فناوری، پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران، مراکز ژنومیکس، مراکز بیوتکنولوژی مختلف و... همگی به نوعی در زمینه های از این رشته فعالیت دارند.

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی این رشته عبارتند از: زیست شناسی سلولی مولکولی، بیوشیمی پزشکی، اصول استانداردسازی و ایمنی فراورده های بیولوژی، مهندسی ژنتیک نظری، مهندسی ژنتیک عملی، اصول کار با حیوانات آزمایشگاهی، بیوانفورماتیک، ایمنوشیمی و روش های آنالیز،  ژنتیک پزشکی، سمینار و پایان نامه.

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

بازار کار و آینده شغلی

فارغ‌التحصیلان می‌توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • صنایع دارویی
  •  آزمایشگاه صنایع غذایی
  •  مراکز تحقیقاتی، پژوهشگاه ها و پژوهشکده های مراکز دانشگاهی و غیردانشگاهی
  •  مراکز رشد و پارک های فناوری شرکت های دانش بنیان

نظرات و پیشنهادات