معرفی رشته زیست فناوری گرایش میکروبی، مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته

زیست فناوری گرایش میکروبی

رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته زیست فناوری گرایش میکروبی

 دوره کارشناسی ارشد زیست فناوری میکروبی از دوره‌های نظام آموزش عالی است. موضوع این رشته، یعنی زیست فناوری میکروبی شامل آن دسته از فعالیت های انسانی است که با استفاده از میکروارگانیسم ها برای تولید فرآورده های مورد نیاز انسان در مقیاس صنعتی صورت می گیرد. به بیان دیگر، به کار بستن پیشرفت های علمی و فنی در علوم میکروبی برای تولید و توسعه فرآورده های تجاری را زیست فناوری میکربی می گویند.

هدف دوره کارشناسی ارشد زیست فناوری میکروبی تربیت کارشناسان ارشد متعهد و کارآمد به نحوی است که با بهره مندی از اطلاعات بنیادین خود در میکروبیولوژی و زیست فناوری بتوانند به خوبی نسبت به انجام پژوهش در جنبه های مختلف زیست فناوری میکروبی اعم از غربالگری و کشف سویه های صنعتی، دستورزی ژنتیکی سویه های میکروبی، بهینه سازی فرایندهای تولید و نیز خالص سازی فرآورده های زیست فناوری میکربی، اقدام کرده و نیاز مراکز آموزش عالی، مراکز پژوهشی، بخش های تحقیق و توسعه در واحدهای تولیدی و خدماتی به کارشناسان ارشد در حوزه زیست فناوری میکروبی را برطرف نمایند.

تاریخچه رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته زیست فناوری گرایش میکروبی

استفاده آگاهانه از میکروارگانیسم ها برای تولید فرآورده های مورد نیاز بشر با عنوان میکروبیولوژی صنعتی به قرن نوزدهم و تولید محصولاتی چون الکل، استون، بوتانول، اسید لاکتیک توسط میکروارگانیسم های طبیعی باز می گردد. با ابداع فن مهندسی ژنتیک و امکان ایجاد توان توليد فرآورده های نوین توسط میکروارگانیسم های نوترکیب، میکروبیولوژی صنعتی جهش و توسعه ای آشکار یافت. تأثیر این جهش آن چنان بود که این فناوری از دو دهه پیش به زیست فناوری میکروبی تغییر نام یافته است.

دروس تخصصی رشته

تعداد واحدهای این دوره، ۳۲ واحد است که به ۱۴ واحد الزامی، ۱۰ واحد اختیاری، ۲ واحد سمینار و ۶ واحد پایان نامه تقسیم می شود.

از دروس الزامی آن می توان؛ زیست فناوری پروتئین، مهندسی ژنتیک پروکاریوت ها، مهندسی ژنتیک یوکاریوت ها، فناوری تخمیر، بیوانفورماتیک، روش پژوهش و طراحی آزمایش، روش ها در زیست فناوری را نام برد.

برای مشاهده کامل دروس می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

کاربرد HSE در زیست فناوری

بررسی واحدهای درسی دانشجویان رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته زیست فناوری گرایش میکروبی نشان می دهد که این دانشجویان واحد هایی نظیر روش ها در زیست فناوری، کارورزی در زیست فناوری و پایان نامه را می گذرانند. به دلیل اهمیت رعایت ملاحظات ایمنی و HSE، در سرفصل درس روش ها در زیست فناوری به مخاطرات فیزیکی و شیمیایی و زیستی در آزمایشگاه زیست فناوری روش های عملی پیشگیری و مقابله با آنها اشاره شده است.    

به عنوان مثال دانشجویان باید مباحث ایمنی آزمایشگاه را بدانند و در محیط آزمایشگاه و در بازدیدهای میدانی مسائل ایمنی، بهداشت و HSE را به شدت رعایت نمایند. نظر به اینکه فارغ التحصیلان این رشته در آزمایشگاه ها شاغل می شوند، لذا آشنایی با دوره های ایمنی و بهداشت شغلی پس از فارغ التحصیلی نیز به شدت سودمند می باشد. اعتقاد ما بر این است، آشنایی دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته زیست فناوری گرایش میکروبی با مفاهیم HSE و کسب و کارهای فعال در حوزه‌های مختلف ایمنی و HSE بسیار ارزشمند است و می تواند به ارتقای سلامت دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته کمک کند. شما می توانید با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما آشنا شوید و با صرف وقت و هزینه کمتر خدمات و محصولات مرتبط با ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید.

بازار کار و آینده شغلی

دانش آموخنگان می توانند در بخش های زیر می توانند فعالیت نمایند.

  • غربالگری و کشف سویه های صنعتی
  • دستورزی ژنتیکی سویه های میکربی
  • بهینه سازی فرایندهای تولید و نیز خالص سازی فراورده های زیست فناوری میکربی
  • خدمت در واحدهای آموزشی و کمک در تربیت کارشناسان متخصص زیست فناوری مورد نیاز واحد های صنعتی و پژوهشی کشور
  • خدمت در واحدهای پژوهشی و واحدهای تحقیق و توسعه برای گسترش مرزهای دانش

دانشجویان باید در طول دوران تحصیل با کاربرد دروس تخصصی خود در صنعت و جامعه آشنا شوند و شرکت های فعال مرتبط با این مباحث علمی را بشناسند. بررسی واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی ارشد ناپیوسته زیست فناوری گرایش میکروبی نشان دهنده این است که برخی از این واحدها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی باما مرتبط می باشد. به عنوان مثال دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر روش ها در زیست فناوری، زیست فناوری محیط زیست، زیست فناوری غذایی، زیست فناوری قارچ ها و کارآفرینی در زیست فناوری را می گذرانند.

بخشی از کسب و کارهای مرتبط با واحدهای درسی این رشته که در راستای اهداف و برنامه های  نمایشگاه مجازی باما می باشد عبارتند از:

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت­ ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می­ باشند. در واقع دانشجویان رشته ­های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت­ ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره­­ بردار با شرکت­ ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می­ توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت.

علاوه بر موارد فوق در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی و مراکز مشاوره شغلی و کاریابی معرفی شده اند که ارتباط با این مجموعه ها نیز می‌تواند به داشتن آینده شغلی بهتر برای شما کمک کند.

ما در نمایشگاه مجازی باما به منظور توانمندسازی شما دانشجویان عزیز، ایده کارپوشه الکترونیک دانشجوی خلاق را مطرح و ساختار آن را از طریق مجله علمی خبری باما در اختیار شما قرار دادیم تا در طی دوران تحصیل در دانشگاه، خلاقانه درس بخوانید و به پرورش ایده های خود جهت داشتن آینده شغلی بهتر بپردازید.

 

نظرات و پیشنهادات