معرفی رشته پرستاری اورژانس، مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته

پرستاری اورژانس

کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری اورژانس

رشته پرستاری اورژانس در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته یکی از رشته های گروه پزشکی است که دانش آموختگان آن قادر خواهند بود در زمان فوریت ها، حوادث و بلایا، نیازهای فوری سلامت بیماران و یا آسیب دیدگان را به صورت مستقل و یا در تیم سلامت تأمین نمایند.

تاریخچه کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری اورژانس

 بعد از جنگ جهانی دوم ضرورت وجود رشته پرستاری اورژانس بیش از پیش مورد تأکید قرار گرفت و آموزش پرستاران به صورت آکادمیک و در قالب دوره های تحصیلی در کشورهای پیشرفته همچون انگلستان و آمریکا آغاز گردید. در سال‌های اخیر با توجه به نیاز مبرم به کارکنان حرفه ای و ماهر برای مقابله با فوریت ها و حوادث، علاقه به راه‌اندازی دوره‌های تکمیلی پرستاری فوریت ها و مدیریت حوادث منجر به گسترش روز افزون این دوره ها در سطح دانشگاه‌های جهان شده است.

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی این رشته عبارتند از: اخلاق پرستاری و روابط حرفه ای، اپیدمیولوژی فوریت ها، سیستم های اطلاع رسانی سلامت در اورژانس های پیش بیمارستانی و بیمارستانی، جامعه شناسی و روانشناسی در فوریت ها و حوادث و بلایا، اصول مدیریت در اورژانس‌های حوادث و بلایا، اورژانس های پیش بیمارستانی، مراقبت های ویژه پرستاری در  اورژانس، ارائه خدمات سلامت در فوریت ها، حوادث و بلایا، نیازهای ویژه گروه‌های آسیب‌پذیر در فوریت ها و حوادث ( کودکان سالمندان و بیماری‌های روانی)، داروشناسی اورژانس، کارورزی و پایان نامه.

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

بازار کار و آینده شغلی

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • بخش‌های اورژانس بیمارستانی
  • اورژانس پیش‌بیمارستانی و مراکز بهداشتی درمانی

نظرات و پیشنهادات