معرفی رشته پرستاری توانبخشی، مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته

پرستاری توانبخشی

کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری توانبخشی

پرستاری توانبخشی یک شاخه اختصاصی از رشته پرستاری است. بر اساس تعریف انجمن پرستاری توانبخشی آمریکا، پرستاری توانبخشی عبارتست از تشخیص عکس العمل مددجوی مبتلا به مشکلات سلامتی بالقوه و بالفعلی که توانایی عملکردی و خود اتکایی مددجو را متاثر ساخته و شیوه زندگی او را تغییر داده باشد. رشته پرستاری توانبخشی تخصصی است در مجموعه پرستاری حرفه ای که هدف آن ارتقاء عملکرد و استقلال مجددجو و خانواده آنها است.

تاریخچه کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری توانبخشی

 توانبخشی اگرچه به طور نسبی مفهومی نوپاست، با این حال پرستاران از سال‌ها پیش در امر مراقبت از مددجویان ناتوان فعالیت داشته اند. علم توانبخشی به طور رسمی از سال ۱۹۴۷ ( بعد ازجنگ جهانی دوم) در شاخه علوم پزشکی رخنه کرد. در واقع این زمان نقطه عطف ایده تربیت پرستاری توانبخشی می باشد. نخستین برنامه های آموزشی پرستاری توانبخشی در دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰ تدوین گردید. توجه علمی و حرفه‌ای ویژه به پرستاری توانبخشی به سال ۱۹۷۴ باز می گردد. در این سال انجمن پرستاری توانبخشی در آمریکا تأسیس گردید و در سال ۱۹۸۸ با همکاری انجمن پرستاران آمریکا، اهداف، ماموریت دیدگاه ها و باورها، نقش های پرستاری توانبخشی ترسیم شد.

 

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی این رشته عبارتند از: پاتوفیزیولوژی مغز و اعصاب، داروشناسی برای توانبخشی، اصول و مبانی پرستاری توانبخشی، پرستاری توانبخشی 1_ اختلالات عملکرد عصبی_ عضلانی، پرستاری توانبخشی ۲- اختلالات عملکردی قلبی-ریوی، ادراری، پرستاری توانبخشی 3- اختلالات عملکردی متابولیکی و تغذیه، پرستاری توانبخشی 4_ اختلالات عملکرد ذهنی، روانی و اجتماعی، پرستاری توانبخشی گروه‌های خاص: سالمندان، کودکان و... و پایان نامه.

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

بازار کار و آینده شغلی

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • مشاوره: مشاوره با مددجو، خانواده و جامعه به منظور نیل به سطح بالایی از کیفیت زندگی، رفاه و بازگشت مجدد به جامعه
  • آموزشی: آموزش مهارت‌های اجتماعی، ارتقاء کیفیت زندگی، کسب استقلال و خود اتکایی
  • پژوهشی: دستیابی به یافته های روز به منظور ارتقاء کیفیت خدمات

کسب و کارهای مرتبط


نظرات و پیشنهادات