معرفی رشته پرستاری سلامت جامعه، مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته

پرستاری سلامت جامعه

کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری سلامت جامعه

رشته پرستاری سلامت جامعه در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته شاخه ای از رشته پرستاری است که دانش آموختگان آن با تلفیق علم پرستاری با سایر علوم مرتبط با سلامت و عملکرد مبتنی بر شواهد در عرصه های مختلف جامعه فعالیت دارند و خدمات خود را با تأکید بر پیشگیری اولیه به آحاد جامعه ارائه می کند. رویکرد اصلی این رشته محوریت سلامت جامعه است.

تاریخچه کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری سلامت جامعه

 همگام با توسعه دانش و فناوری و نیاز به اعتلاء خدمات در نظام سلامت و رفاه اجتماعی دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری سلامت جامعه در بیشتر دانشگاه معتبر دنیا نظیر کانادا، آمریکا، انگلستان، استرالیا و سایر کشورهای پیشرفته دایر گردید. در ایران با حمایت وزارت علوم و آموزش عالی وقت از سال ۱۳۵۴ مجوز برنامه‌های آموزشی کارشناسی ارشد ناپیوسته پرستاری  که به همت پیش کسوتان این رشته خانم‌ها شفیقه هروآبادی و دکتر سادات سید باقر مداح در انجمن پرستاری ایران تهیه و تدوین شده بود به مراکز آموزش عالی پرستاری دانشگاه ملی سابق( دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی فعلی)، مرکز پزشکی ایران سابق، انستیتو عالی پرستاری فیروزگر و انستیتوی روانپزشکی ایران اعطا و رشته پرستاری کودکان در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته در مهرماه ۱۳۵۵ در مرکز پزشکی ایران سابق به پذیرش دانشجو مبادرت کرد.

دروس تخصصی رشته

دروس اختصاصی رشته عبارتند از: اخلاق پرستاری و روابط حرفه ای، نظریه ها، الگوهای پرستاری سلامت جامعه و کاربرد آنها، برنامه‌ریزی و ارزشیابی مراقبت های پرستاری برای سلامت جامعه، روش های آموزش به فرد، خانواده و جامعه، اپیدمیولوژی پیشرفته، سلامت زنان و مردان در سنین باروری، ارتقای سلامت و سبک زندگی سالم، اقتصاد و پرستاری، فرهنگ و پرستاری، نظام های عرضه خدمات سلامت پرستاری سلامت جامعه (خانواده)، پرستاری سلامت جامعه (گروه‌های آسیب‌پذیر)، کارورزی و پایان نامه.

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

بازار کار و آینده شغلی

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • مراکز بهداشتی درمانی
  • بیمارستان‌ها در سیستم پزشک خانواده و نظام ارجاع
  •  مراکز توانبخشی، نگهداری سالمندان مدارس
  •  مراکز درمان اعتیاد
  •  عرصه‌هایی که دچار سوانح و بلایا شدند
  •  کلیه سازمان ها و ارگان های نیازمند به خدمات پرستاری سلامت جامعه
  •  مراکز تحقیقات، شرکت های دانش بنیان و مراکز رشد

کسب و کارهای مرتبط


نظرات و پیشنهادات