معرفی رشته علوم آزمایشگاهی، مقطع کارشناسی پیوسته

علوم آزمایشگاهی

کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی

رشته علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی یکی از رشته های علوم پزشکی است که دانش آموختگان آن ضمن آشنایی با تجهیزات و تکنیک های آزمایشگاهی و نیز فراگیری اصول و روش های تشخیص آزمایشگاهی انواع نمونه های بیولوژیک، مهارت کافی را در جهت بکارگیری این فنون در ارائه خدمات آزمایشگاهی به منظور تشخیص بیماری، پیگیری درمان و حفظ سلامت افراد جامعه کسب خواهند کرد.

رشته علوم آزمایشگاهی در مقطع کارشناسی یکی از رشته‌های علوم پزشکی در ارتباط با آنالیز آزمایشگاهی نمونه های بیولوژیک انسانی است. این رشته در تشخیص، پیگیری درمان و پیشگیری بیماری های مختلف از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امروزه شاغلین این رشته از تجهیزات به روز و تکنولوژی های بسیار دقیق و حساس و نیز به کارگیری نرم افزارهای پیشرفته و روش‌های نوین تشخیصی برای انجام آزمایش‌های مختلف بهره می‌گیرند. صاحب نظران معتقدند بنا بر وضعیت کشورها بین ۷۰ تا ۸۰ درصد تصمیم گیری های بهداشتی به نتایج آزمایشگاهی بستگی دارد.

تاریخچه کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی

 در ایران دوره کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی از سال ۱۳۴۷ در دانشگاه تهران، شیراز، اصفهان، تبریز، اهواز و... تأسیس گردید و بعد از انقلاب فرهنگی به صورت کاردانی و کارشناسی ناپیوسته درآمد. تا سال ۱۳۸۶ مقاطع کاردانی و کارشناسی ناپیوسته این رشته در دانشگاه ارائه می گردید. با توجه به پیشرفت‌های دانش پزشکی و توسعه تجهیزات و فناوری مربوط به منظور ارتقاء توانایی های دانش آموختگان، ضرورت تربیت دانشجو در مقطع کارشناسی پیوسته احساس گردید و برنامه آموزشی دوره کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی در سال ۱۳۸۶ تهیه و تدوین شد و از سال ۱۳۸۷ کارشناسی پیوسته علوم آزمایشگاهی جایگزین دوره کاردانی شده است.

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی این رشته عبارتند از: بیوشیمی پزشکی 1، آزمایشگاه بیوشیمی پزشکی 1، میکروب شناسی عمومی، آزمایشگاه میکروب شناسی عمومی، انگل شناسی 1 (کرم ها)، آزمایشگاه انگل شناسی 1( کرم ها)، ایمنی شناسی پزشکی 1، آزمایشگاه ایمنی شناسی پزشکی 1، ویروس شناسی پزشکی، خون شناسی 1، آزمایشگاه خون شناسی 1، بیوشیمی پزشکی 2، آزمایشگاه بیوشیمی پزشکی 2، آسیب شناسی عمومی، آزمایشگاه آسیب شناسی عمومی، داروشناسی و سم شناسی، آزمایشگاه داروشناسی و سم شناسی، انگل شناسی ۲، آزمایشگاه انگل شناسی ۲، ایمنی شناسی پزشکی ۲، آزمایشگاهی ایمنی‌شناسی پزشکی 2، متون انگلیسی و ترمینولوژی علوم آزمایشگاهی.

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته به لینک زیر مراجعه نمایید:

 

 

بازار کار و آینده شغلی

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  •  آزمایشگاه های تشخیص بالینی
  • آزمایشگاه مراکز بهداشتی
  • انستیتو ها و مراکز تحقیقاتی و آموزشی
  • کارخانجات تولید وسایل و مواد آزمایشگاهی
  • شرکت های تولید فرآورده های بیولوژیک و آزمایشگاهی
  • آزمایشگاه های پزشکی قانونی 
  • آزمایشگاه سازمان انتقال خون

نظرات و پیشنهادات