معرفی رشته مهندسی برق، مقطع کارشناسی پیوسته

مهندسی برق

هدف این رشته، تربیت افراد متخصصی است که بتوانند با آگاهی علمی و فنی کافی از عهده وظایف طراحی، بهره­برداری و توسعه، نظارت و مدیریت و نگهداری از سیستم ­های الکتریکی در زمینه ­های الکتریکی در زمینه ­های مرتبط برآیند و آماده ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر باشند.

گسترش و نفوذ روز­افزون فناوری و دانش مهندسی برق در ابعاد صنعتی، تولیدی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و خدماتی یکی ازدلایل ایجاد این رشته است. علاوه بر این، لزوم نوآوری و به­ روز­رسانی آن­ ها جهت ارتقا کیفی و توسعه توانایی بهره ­برداری از مواهب و استعدادها در این زمینه­ ها و لزوم همگانی با پیشرفت ­های جهانی در این حیطه ­ها، از دلیل های مهم تاسیس رشته مهندسی برق است.

دروس تخصصی و گرایش ها

دروس تخصصی که دانشجویان در طول تحصیل در رشته مهندسی برق می‌ گذرانند، در حیطه مهندسی برق است. دروس تخصصی این رشته بسته به گرایش ­های مختلف، متفاوت است که به بعضی از عناوین دروس هریک از گرایش ­ها در ذیل اشاره می ­شود:

گرایش الکترونیک: پروژه کارشناسی، مدارهای مخابراتی، الکترونیک3، طراحی سیستم­های ریز­پردازند ه­ای، فیزیک الکترونیک، مدارهای پالس و دیجیتال

گرایش قدرت: ماشین­های الکتریکی، الکترونیک صنعتی، تاسیسات الکتریکی، خفاظت و رله

گرایش کنترل: سیستم­ های کنترل مدرن، ابزار دقیق، جبر خطی، کنترل صنعتی، سیستم­ های کنترل دیجیتال

گرایش مخابرات: مدارهای انتخابی، ریز موج و آنتن، میدان ­ها و امواج، مخابرات دیجیتال، پردازش سیگنال ­های دیجیتال

بازار کار و آینده شغلی

دانش‌ آموختگان این رشته می‌ توانند در نقش اجرایی و پژوهشی به فعالیت بپردازند که شرح فعالیت‌ های آن  به ­صورت زیر است:

نقش اجرایی

  • انجام کار گروهی
  • مهارت کافی در شناخت، نحوه عملکرد و چگونگی نگهداری و بهره­ برداری سیستم ­ها، اجرای پروژه­ ها در گرایش مربوطه به ­ویژه به صورت گروهی
  • فراگیری مستمر، شناسایی و بهره­ برداری تکنولوژی ­های جدید به­ ویژه فناوری اطلاعات و ارزیابی آن ­ها به منظور کاربرد در طرح و توسعه و نوآوری

نقش پژوهشی

  • شرکت در پروژه­ های صنعتی تحقیقاتی و بررسی­ های فنی در زمینه گرایش تخصصی

موقعیت‌ های شغلی رشته مهندسی برق در بخش‌ های دولتی و مؤسسات غیردولتی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌ توانند بسته به نوع گرایشی که دارند در بخش ­های مختلفی مشغول به ­کار شوند برای مثال دانش ­آموختگان گرایش قدرت می­ توانند در نیروگاه ­های برق، وزارت نیرو استخدام شوند. و یا فارغ ­التحصیلان گرایش الکترونیک، در شرکت ­هایی که در زمینه برنامه ­نویسی فعال هستند و یا شرکت­ هایی که روی طراحی­ های برد الکترونیکی کار می ­کنند مشغول به­ کار شوند.

این موارد بخشی از حوزه‌ های کاری فارغ‌ التحصیلان رشته مهندسی برق است، اما برای داشتن آینده شغلی بهتر، دانشجویان باید به دنبال کسب تجربه و مهارت باشند و صرفاً گذراندن یک سری دروس تئوری در دانشگاه کافی نیست.

نظرات و پیشنهادات