معرفی رشته ایمنی در راه آهن، مقطع کارشناسی ارشد

 کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی در راه آهن

دروه کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی در راه آهن مرکب از دروس نظری و برنامه های تحقیقاتی در زمینه مدیریت ایمنی، ریسک و راهکارهای تأمین و تضمین ایمنی در سیستم های حمل و نقل می باشد. رشد آمار سوانح و صدمات و خسارات ناشی از آن در بخش حمل و نقل ریلی در سال های اخیر، جایگاه خالی دوره های آموزشی و تحقیقاتی لازم در این بخش را به خوبی نمایان نموده است. مطالعات و تحقیقات انجام شده نشان می دهد هزینه های تربیت نیروی انسانی، تدوین استانداردها و اجرا و اعمال راهکارهای پیشگیری از سوانح و تصادفات بسیار کمتر از هزینه های خسارات و تلفات ناشی از وقوع سوانح می باشد. متأسفانه کمبود نیروی انسانی متخصص در این زمینه، صنعت حمل و نقل ریلی کشور را با چالشی جدی روبرو نموده است.

دوره مهندسی ایمنی در راه آهن خواهد توانست ضمن تأمین نیروی انسانی مورد نیاز در این بخش از صنعت، در بررسی علل و عوامل بروز سوانح، تدوین استانداردهای ایمنی، نظارت بر حسن انجام فعالیت ها از دیدگاه ایمنی، تحقیق و مطالعه در بهینه سازی روش ها و همچنین طراحی و اجرای سیستم مدیریت ایمنی در صنعت حمل و نقل ریلی کشور مؤثر واقع شود.

 

دروس تخصصی رشته

دروسی که دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی در راه آهن در طول دوران تحصیل می گذرانند عبارتند از:

  • دروس تخصصی: برنامه ریزی حرکت قطار، مبانی علایم و ارتباطات، نگهداری خطوط و دینامیک حرکت قطار
  •  دروس اصلی-الزامی: مهندسی فاکتورهای انسانی، تحلیل سوانح و اصول مستندسازی، ارزیابی و مدیریت ریسک در سیستم­ های حمل و نقل، تکنولوژی ایمنی در راه آهن و آزمایشگاه
  • دروس تخصصی-اختیاری: قابلیت اعتماد در مهندسی راه آهن، مدیریت بحران، ایمنی و بهداشت شغلی، سیستم های اطلاعاتی در راه آهن، ایمنی محیط زیست، تحقیق در عملیات پیشرفته، مدیریت نگهداری و تعمیرات، کنترل اتوماتیک ترافیک، فرایندهای اتفاقی، روش های نوین نگهداری و تعمیر در راه آهن، کنترل و علائم پشرفته، ایمنی و قابلیت اعتماد در سیستم های کامپیوتری و مباحث ویژه

برای مشاهده کامل دروس کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی در راه آهن می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

کاربرد HSE در ایمنی راه آهن

بررسی واحدهای درسی دانشجویان رشته کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی در راه آهن نشان می دهد که این دانشجویان واحدهایی نظیر تکنولوژی ایمنی در راه آهن و آزمایشگاه و پایان نامه را می گذرانند. بدیهی است در این دروس عملی، دانشجویان در معرض خطراتی بوده و لذا باید جنبه ها و ملاحظات ایمنی و HSE را رعایت نمایند. نظر به اینکه فارغ التحصیلان این رشته، در صنعت حمل و نقل ریلی شاغل می شوند، لذا رعایت مسائل ایمنی و بهداشت شغلی پس از فارغ التحصیلی نیز به شدت ضروری می باشد.

اعتقاد ما بر این است، آشنایی دانشجویان رشته کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی در راه آهن با کسب و کارهای فعال در حوزه‌های مختلف ایمنی و HSE بسیار ارزشمند است.  شما می توانید با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما آشنا شوید و با صرف وقت و هزینه کمتر، خدمات و محصولات مرتبط با ایمنی و بهداشت مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید.

بازار کار و آینده شغلی

دانش آموختگان و فارغ التحصیلان این رشته می توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • شرکت های خصوصی و دولتی فعال در زمینه مهندسی ایمنی درسیستم­ های حمل و نقل به طور کل و سیستم های حمل و نقل ریلی
  • برنامه ریزی، مدیریت، طراحی و نظارت بر سیستم های تأمین ایمنی در حمل و نقل ریلی
  • تدریس دروس و آموزش در دانشگاه ها و آموزشکده ها
  • فعالیت های پژوهشی در دانشگاه ها و آموزشکده ها
  • انجام فعالیت های پژوهشی در مراکز تحقیقاتی

بررسی واحدهای درسی دانشجویان رشته کارشناسی ارشد مهندسی ایمنی در راه آهن نشان دهنده این است که برخی از این واحدها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی باما مرتبط می باشد. به عنوان مثال دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر علائم و ارتباطات و سیستم های کنترل، مهندسی فاکتورهای انسانی، تحلیل سوانح و اصول مستند سازی، ارزیابی و مدیریت ریسک در سیستم های حمل و نقل، تکنولوژی ایمنی در راه آهن و آزمایشگاه، مدیریت بحران، ایمنی و بهداشت شغلی، ایمنی-محیط زیست، ایمنی و قابلیت اعتماد در سیستم های کامپیوتری را می گذرانند.

بخشی از کسب و کارهای مرتبط با واحدهای درسی این رشته که در راستای اهداف و برنامه های  نمایشگاه مجازی باما می باشد عبارتند از:

در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از سازمان‌های مردم نهاد ایمنی و بهداشت (NGO)، انجمن های علمی، انجمن ها، کانون های صنفی ایمنی و بهداشت نیز معرفی شده اند. آشنایی دانشجویان عزیز با این گروه ها نیز می تواند به آینده شغلی آنها کمک نماید.

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت­ ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می­ باشند. در واقع دانشجویان رشته ­های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت ­ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب با شرکت ­ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می ­توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت.

ما در نمایشگاه مجازی باما به منظور توانمندسازی شما دانشجویان عزیز، ایده کارپوشه الکترونیک دانشجوی خلاق را مطرح و ساختار آن را از طریق مجله علمی خبری باما در اختیار شما قرار دادیم تا در طی دوران تحصیل در دانشگاه، خلاقانه درس بخوانید و به پرورش ایده های خود جهت داشتن آینده شغلی بهتر بپردازید.

نظرات و پیشنهادات