معرفی رشته بهره برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری، مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته

کارشناسی ارشد ناپیوسته بهره برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری

رشته بهره برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری یکی از علوم کاربردی با جنبه های گوناگون است که با علوم مهندسی و زیستی مختلف مانند مهندسی عمران، مهندسی محیط زیست، مهندسی بهداشت محیط محیط زیست، مهندسی آب، مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک، شیمی، مهندسی شیمی مهندسی آب و فاضلاب، زیست فناوری و میکروب شناسی در ارتباط است. این رشته از رشته های کاربردی است که دانش آموختگان آن با کسب توانمندی‌های مهندسی، زیستی و مدیریتی در راه اندازی، بهره برداری، مدیریت، نگهداری، بهره وری مناسب و تضمین کیفیت عملکرد تأسيسات بهداشت شهری نظیر سیستم های آبرسانی، فاضلاب‌های خانگی صنعتی و بیمارستانی، کنترل و دفع زباله های خانگی، صنعتی و بیمارستانی، حفاری چاه ها، سیستم های تولید انرژی از کمپوست و گسترش مرزهای دانش در این حیطه ها فعالیت دارند و خدمات خود را در راستای تأمین، حفظ و ارتقای سلامت به جامعه ارائه می نماید.

تاریخچه کارشناسی ارشد ناپیوسته بهره برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری

موضوعات این رشته هم اکنون در بسیاری از کشورهای جهان با توجه به ظهور سیستم های استانداردهای مدیریت محیط زیست 14000ISO، استانداردهای ایمنی و بهداشت 18000ISO و سیستم‌های یکپارچه مدیریت (IMS) و به ویژه سیستم های مدیریت بهداشت و ایمنی (HSE Management System) به صورت دوره های خاص آموزشی برگزار می شود و بصورت پراکنده مواردی از آنها در رشته های مختلف مهندسی بهداشت محیط و مهندسی محیط زیست-عمران آب و مهندسی آب و فاضلاب و... ) بصورت ناقص گنجانده شده است. مراکز بین المللی و منطقه ای چون WHO،UNEP ،ISO  و غیره تأکید فراوان بر امر مدیریت بهره برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری جهت پیشگیری از پیامدهای سوء و آلودگی های زیست محیطی برای نسل حاضر و آینده دارند. در کشور ایران این رشته تا کنون وجود نداشته است، ليكن در وزارت علوم، رشته مشابه ای تحت عنوان مهندسی آب و فاضلاب در سطح کارشناسی دانشجو می پذیرد و از قدمت چندین ساله برخوردار است، لیكن این رشته فاقد جنبه های سلامت و مدیریت بهره برداری و نگهداری از تأسيسات آب و فاضلاب که نتیجه عملی آن به سلامت انسانی و بهداشت محیط و جامعه منجر شود، می باشد.

دروس تخصصی رشته

 دروس اختصاصی رشته بهره برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری عبارتند از: ارزیابی اثرات بهداشتی، مبانی برق و کاربرد آن در تأسیسات تصفیه، هیدرولیک تصفيه خانه های آب و فاضلاب، روش‌های آنالیز دستگاهی در کنترل تأسیسات بهداشتی شهری، بهره برداری و نگهداری از تأسیسات تأمین آب شرب، بهره برداری و نگهداری از تأسیسات شبکه جمع آوری، تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب، بهره برداری و نگهداری از تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی، بهره برداری و نگهداری از تأسیسات تصفیه و دفع لجن تصفیه خانه های آب و فاضلاب، بهره برداری و نگهداری از تأسيسات الكترومکانیکال آب و فاضلاب، مدیریت برنامه ریزی، بهره برداری و نگهداری تأسیسات دفع مواد زائد خطرناک بهداشتی درمانی و هسته ای، مدیریت بهره برداری و نگهداری تأسیسات بهداشتی دفع و بازیابی زباله، اصول و مبانی و مراحل تصفیه لجن، اصول امداد و نجات در اتفاقات تأسیسات بهداشتی شهری، اصول و ضوابط و مقررات ایمنی در سیستم ها، بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آب و فاضلاب جوامع کوچک، اصول بازیابی و مدیریت استفاده مجدد از پساب، تأسیسات بهداشتی شهری و آمادگی برای شرایط اضطراری و ... را نام برد.

برای مشاهده کامل دروس تخصصی رشته بهره برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

- برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته بهره برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری

کاربرد HSE در بهره برداری تأسیسات

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته بهره برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری نشان می دهد که این دانشجویان واحد های عملی نظیر روش های آنالیز دستگاهی در کنترل تأسیسات بهداشتی شهری، بهره برداری و نگهداری از تأسیسات تأمین آب شرب، بهره برداری و نگهداری از تأسیسات شبکه جمع آوری تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب، بهره برداری و نگهداری از تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی، بهره برداری و نگهداری از تأسیسات تصفیه و دفع لجن تصفیه خانه های آب و فاضلاب، بهره برداری و نگهداری از تأسیسات الکترومکانیکال آب و فاضلاب، مدیریت بهره برداری و نگهداری تأسیسات بهداشتی دفع و بازیابی زباله و کارآموزی  را می گذرانند.

بدیهی است در طی دوران تحصیل در این دروس عملی، دانشجو در معرض خطراتی بوده، و لذا باید جنبه ها و ملاحظات ایمنی و آموزش HSE مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال دانشجویان باید در بازدیدهای میدانی مسائل ایمنی، بهداشت و HSE را به شدت رعایت نمایند. نظر به اینکه فارغ التحصیلان این رشته پس از فارغ التحصیلی در حوزه آب و فاضلاب شاغل می شوند، لذا آشنایی با مسائل ایمنی و بهداشت شغلی پس از فارغ التحصیلی نیز به شدت سودمند می باشد. اعتقاد ما بر این است، آشنایی دانشجویان کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته بهره برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری با مفاهیم HSE و کسب و کارهای فعال در حوزه‌های مختلف ایمنی و HSE بسیار ارزشمند است و می تواند به ارتقای سلامت دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته کمک کند. شما می توانید با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما آشنا شوید و با صرف وقت و هزینه کمتر خدمات و محصولات مرتبط با ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید.

بازار کار و آینده شغلی

دانش آموختگان این رشته می توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • تولید بسته های تشخیصی عوامل میکروبی در تأسيسات
  • مشارکت فنی در پیشنهاد و تولید قطعات فنی مورد نیاز
  • بهره برداری و نگهداری مواردی نظیر شبکه های آب و فاضلاب، تصفیه خانه ها، کارخانجات کمپوست، نیروگاه‌های پسماند، تأسيسات زباله سوز سایت های دفن بهداشتی پسماند، تأسیسات دفع مواد زائد خطرناک، تأسيسات دفع زباله و فاضلاب بیمارستانی و مراکز بهداشتی درمانی، کنترل بهداشتی تأسیسات بهداشت محیط، مراکز تعمیر قطعات تأسیسات بهداشت محيط و مشارکت در مدیریت تأسيسات در شرایط اضطراری و بلایا
  • تولید بسته های آموزشی و نرم افزارها و فیلم‌های مرتبط با رشته
  • مشارکت در آموزش کارکنان و جامعه
  • ارائه پروپوزال پژوهشی، سازماندهی، اجرا و ارزشیابی پژوهش‌های مرتبط با رشته
  • ارائه مشاوره فنی به مدیران و کارکنان بهره‌برداری و نگهداری تأسیسات بهداشتی شهری در مراکز دولتی و خصوصی
  • مدیریت تأسیسات بهداشتی شهری
  • بهره برداری و نگهداری از کارخانه کمپوست و نیروگاه زباله و شبکه های آب و فاضلاب و تصفيه خانه های آب و فاضلاب
  • امور کنترل کیفی در تأسیسات بهداشتی شهری
  • امور آزمایشگاه‌های کنترل کیفی (فیزیکی، شیمیایی و میکروبیولوژیکی)
  • مدیریت آمار، بهره برداری و نگهداری و تجزیه و تحلیل اطلاعات تأسیسات بهداشتی شهری
  • عملیات تعمیر و رفع مشکلات بهره برداری و نگهداری و نظارت بر اجرای آن‌ها
  • امور آموزشی بهره برداری و نگهداری بهینه تأسیسات بهداشتی شهری
  • امور سفارشات و تدارکات (مواد شیمیایی و لوازمات و تجهیزات مورد نیاز تأسیسات بهداشتی شهری)
  • امور انبار قطعات یدکی مورد نیاز تأسیسات بهداشتی شهری
  • امور برنامه ریزی تأسیسات بهداشتی شهری
  • امور نظارت بر بهره برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری

دانشجویان باید در طول دوران تحصیل با کاربرد دروس تخصصی خود در صنعت و جامعه آشنا شوند و شرکت های فعال مرتبط با این مباحث علمی را بشناسند. بررسی واحدهای درسی  دانشجویان کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته بهره برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری نشان دهنده این است که بسیاری از این واحدها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی باما مرتبط می باشد. به عنوان مثال دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر روش های آنالیز دستگاهی در کنترل تأسیسات بهداشتی شهری، بهره برداری و نگهداری از تأسیسات تأمین آب شرب، بهره برداری و نگهداری از تأسیسات شبکه جمع آوری تصفیه و استفاده مجدد از فاضلاب، بهره برداری و نگهداری از تصفیه خانه های فاضلاب صنعتی، بهره برداری و نگهداری از تأسیسات تصفیه و دفع لجن تصفیه خانه های آب و فاضلاب، بهره برداری و نگهداری از تأسیسات الکترومکانیکال آب و فاضلاب، مدیریت بهره برداری و نگهداری تأسیسات بهداشتی دفع و بازیابی زباله، ارزیابی اثرات بهداشتی، هیدرولیک تصفیه خانه های آب و فاضلاب، مدیریت برنامه ریزی بهره برداری و نگهداری تأسیسات دفع مواد زائد خطرناک بهداشتی درمانی و هسته ای، مدیریت و کنترل پروژه های آب و فاضلاب، سیستم های یکپارچه مدیریت (IMS)، مدیریت و سازماندهی و تشکیلات بهره برداری و نگهداری، حفاری، تجهیز و بهره برداری از چاه و عملیات، اصول و مبانی و مراحل تصفیه لجن، اصول امداد و نجات در اتفاقات تأسیسات بهداشتی شهری، اصول، ضوابط و مقررات ایمنی در سیستم ها، بهره برداری و نگهداری از تأسیسات آب و فاضلاب در جوامع کوچک، اصول بازیابی و مدیریت استفاده مجدد از پساب، مدیریت مراکز دفع و دفن زباله ها، تأسیسات بهداشتی شهری و آمادگی در برابر شرایط اضطراری، طراحی و اجرای ایستگاه های پمپاژ و برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات (PM) را می گذرانند.

بخشی از کسب و کارهای مرتبط با واحدهای درسی این رشته که در راستای اهداف و برنامه های  نمایشگاه مجازی باما می باشد عبارتند از:

* آب و فاضلاب

* مدیریت پسماند

* ایمنی و آتش نشانی

* مدیریت HSE

*سایر کسب و کارهای مرتبط نمایشگاه باما HSE

از طرفی آشنایی با سازمان های مردم نهاد و انجمن های علمی و صنفی می تواند به توانمندسازی دانشجویان در زمینه های مختلف آموزشی، پژوهشی و کارآفرینی کمک کند. برای آشنایی با برخی از این سازمان ها و انجمن ها که به نحوی ممکن است با رشته رشته بهره برداری و نگهداری از تأسیسات بهداشتی شهری در ارتباط باشند، می توانید از لینک های زیر استفاده کنید.

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت­ ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می­ باشند. در واقع دانشجویان رشته­ های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت­ ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره ­­بردار با شرکت ­ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می ­توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت.

ما در نمایشگاه مجازی باما به منظور توانمندسازی شما دانشجویان عزیز، ایده کارپوشه الکترونیک دانشجوی خلاق را مطرح و ساختار آن را از طریق مجله علمی خبری باما در اختیار شما قرار دادیم تا در طی دوران تحصیل در دانشگاه، خلاقانه درس بخوانید و به پرورش ایده های خود جهت داشتن آینده شغلی بهتر بپردازید.

علاوه بر موارد فوق در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی و مراکز مشاوره شغلی و کاریابی معرفی شده اند که ارتباط با این مجموعه ها نیز می‌تواند به داشتن آینده شغلی بهتر برای شما کمک کند.

 

نظرات و پیشنهادات