معرفی رشته برق و تأسیسات، مقطع کاردانی

برق و تأسیسات

کاردانی فنی برق و تأسیسات

تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است و همه کشورها باید خود را با تکنولوژی­ های جدید وفق بدهند. یکی از تکنولوژی­ های مهمی که در کشورمان ایران مورد نیاز است و روی آن سرمایه­ گذاری می­ شود، پروژه برقی ­کردن خطوط راه­ آهن است. برای انجام این پروژه بزرگ، نیاز به افراد متخصصی است تا بتوانند این تکنولوژی را پیاده­ سازی کنند و در مراحل بعدی از این تأسیسات نگهداری کنند. برای تأمین افراد متخصص، رشته کاردانی فنی برق و تأسیسات، تأسیس گردید. فارغ­ التحصیلان این رشته باید بتوانند که اشکالات عمومی برق و تأسیسات و یا اشکلالات تخصصی در تأسیسات برقی راه آهن را برطرف کنند.

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی که دانشجویان در طول تحصیل در رشته کاردانی فنی برق و تأسیسات می‌ گذرانند، بسته به دو گرایش آن، متفاوت است. گرایش برق و تأسیسات دو گرایش مختلف این رشته هستند که در ذیل به طور جداگانه به دروس تخصصی هرکدام اشاره می ­شود:

دروس تخصصی گرایش برق: الکتروتکنیک، ماشین های الکتریکی، روشنایی فنی و پروژه، ترانسفورماتور و تجهیزات پست، تولید و حفاظت سیستم ­های الکتریکی و سایر دروس مربوطه

دروس تخصصی گرایش تأسیسات: انتقال حرارت، تأسیسات حرارتی و پروژه، تأسیسات آبرسانی و پروژه، تأسیسات برودتی و پروژه و سایر دروس مربوطه

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

بازار کار و آینده شغلی

دانش‌ آموختگان این رشته می‌ توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • رفع اشکالات برقی در ایستگاه­ های خط راه آهن در مناطق مختلف کشور
  • سرپرستی اکیپ ­های تعمیراتی و یا اجرائی در خطوط برقی و یا تأسیسات واگن­ ها

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌ توانند در نقش‌ های اجرایی در راه آهن جمهوری اسلامی ایران، وزارت نیرو (مترو)، مشغول به ­کار شوند. علاوه براین، این افراد می ­توانند در پست تأسیسات، در سایر شرکت­ های خصوصی و دولتی، به شغل موردنظر خود دست پیدا کنند.

 

نظرات و پیشنهادات