معرفی رشته تأسیسات تهویه و تبرید، مقطع کاردانی

تأسیسات تهویه و تبرید

کاردانی فنی تأسیسات تهویه و تبرید

اهمیت روزافزون سیستم­ های تهویه مطبوع در ساختمان ­ها و کارخانجات، گسترش سردخانه­ های کشورمان جهت حفظ و توزیع صحیح مواد غذائی و از طرفی دیگر، ضرورت وسایل خانگی و تجاری تبرید و تهویه، لزوم تأسیس این رشته را دوچندان می­ کنند. هدف از تأسیس این رشته، تربیت کاردان­ های فنی است که بتوانند تأسیسات تهویه کارخانه­ ها و ساختمان­ ها را نصب، راه­ اندازی و یا تعمیر و نگهداری کنند.

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی این رشته عبارتند از: دروس استاتیک و مقاومت مصالح، الکتریسیته صنعتی، مکانیک سیالات، تأسیسات برودتی، دستگاه های برودتی، برق تأسیسات و ...

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته به لینک زیر مراجعه نمایید:

کاربرد HSE در رشته کاردانی تأسیسات تهویه و تبرید

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کاردانی رشته تأسیسات تهویه و تبرید نشان می‌دهد که این دانشجویان واحدهای درسی نظیر مکانیک سیالات، تأسیسات برودتی، دستگاه‌های برودتی، تاسیسات تهویه مطبوع، وسایل اندازه‌گیری و کنترل تبرید و تهویه، برق تأسیسات، تأسیسات بهداشتی، تأسیسات حرارت مرکزی، ورقکاری و کانال‌سازی دریچه‌ها، کارگاه عمومی جوشکاری و فلزکاری و کارگاه عمومی ساختمان را می‌گذرانند.

بدیهی است که این دانشجویان در طی دوران تحصیل و پس از آن با مخاطرات مختلفی مواجه خواهند بود، لذا دانشجویان باید جنبه ها و ملاحظات ایمنی و آموزش HSE را مورد توجه قرار دهند. به عنوان مثال دانشجویان باید در هنگام گذراندن کارگاه‌های عمومی، مسائل ایمنی را به شدت رعایت کنند.

نظر بر اینکه فارغ‌التحصیلان این رشته، در محیط‌هایی شاغل می‌شوند که امکان وقوع حوادث ناشی از کار وجود دارد؛ باید با رعایت نکات ایمنی احتمال وقوع حوادث شغلی را به حداقل برسانند. برای مثال اگر فرد در هنگام نصب، راه‌اندازی و یا تعمیر تأسیسات تهویه به نکات ایمنی توجه نکند، می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری را بر جای بگذارد. اعتقاد ما بر این است، آشنایی دانشجویان کاردانی تأسیسات تهویه و تبرید با مفاهیم HSE و کسب و کارهای فعال در حوزه‌های مختلف ایمنی و HSE بسیار ارزشمند است و می تواند به حفظ و ارتقای سلامت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کمک کند.

شما می توانید با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما HSE آشنا شوید و با صرف وقت و هزینه کمتر خدمات و محصولات مرتبط با ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید. به علاوه آشنایی با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما HSE و حضور در دوره های آموزشی آنلاین رایگان و همچنین مشاهده فیلم دوره های آموزشی قبل نظیر

می‌تواند در توانمندسازی و مهارت افزایی شما دوستان دانشجو مفید باشد. همچنین دانشجویان می‌توانند با مراجعه به مجله علمی خبری موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما HSE و مطالعه مقالات مرتبط، قبل از ورود به محیط‌ کار به اطلاعات لازم و کاربردی در حیطه فعالیت خود دسترسی پیدا کنند. بخشی از مقالات مرتبط با رشته کاردانی تأسیسات تهویه و تبرید به شرح زیر می‌باشد:

بازار کار و آینده شغلی رشته کاردانی تأسیسات تهویه و تبرید

دانش‌ آموختگان رشته کاردانی تأسیسات تهویه و تبرید می‌ توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • گزارش­ نویسی و مستندسازی، ارائه گزارش نتایج کار
  • نصب، راه ­اندازی و یا تعمیر و نگهداری تأسیسات تهویه کارخانه ­ها و ساختمان ­ها
  • نصب، راه ­اندازی و یا تعمیر و نگهداری با دستگاه ­های تبرید و تهویه خانگی وتجاری

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کاردانی تأسیسات تهویه و تبرید نشان دهنده این است که برخی از این واحدها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی باما HSE مرتبط می باشد. به عنوان مثال دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر الکتریسته صنعتی، تأسیسات برودتی، دستگاه‌های برودتی، تأسیسات تهویه مطبوع، وسایل اندازه‌گیری و کنترل تبرید و تهویه، برق تأسیسات، تأسیسات بهداشتی، تأسیسات حرارت مرکزی، ورقکاری و کانال‌سازی دریچه‌ها، مواد و مصالح تأسیساتی را می‌گذرانند. بخشی از کسب و کارهای مرتبط با واحدهای درسی رشته کاردانی تأسیسات تهویه و تبرید که در راستای اهداف و برنامه های نمایشگاه مجازی HSE باما می‌باشد، عبارتند از:

آلودگی هوا:

مدیریت انرژی:

آموزش و مشاوره HSEE:

آب و فاضلاب:

ایمنی و آتش‌نشانی:

 

کارشناسان و فارغ‌ التحصیلان رشته کاردانی تأسیسات تهویه و تبرید می‌ توانند به عنوان تکنسین نصب و راه‌اندازی و تعمیرات تأسیسات تهویه و تبرید به صورت مستقل و یا استخدامی در بخش‌های خصوصی و دولتی مشغول به کار شوند. این موارد بخشی از حوزه‌ های کاری فارغ‌ التحصیلان رشته کاردانی فنی تأسیسات تهویه و تبرید است. اما برای داشتن آینده شغلی بهتر، دانشجویان باید به دنبال کسب تجربه و مهارت باشند و صرفاً گذراندن یک سری دروس تئوری در دانشگاه کافی نیست.

در سایت نمایشگاه مجازی باما HSE مجموعه ای از سازمان های مردم نهاد (NGO)، انجمن های علمی، انجمن ها، کانون ها و سازمان های صنفی نیز معرفی شده اند. آشنایی دانشجویان عزیز با این گروه ها نیز می تواند به آینده شغلی آنها کمک نماید.

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت‌ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می‌باشند. در واقع دانشجویان رشته‌های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت‌ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره‌بردار با شرکت‌ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می‌توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت.

علاوه بر موارد فوق در سایت نمایشگاه مجازی باما HSE مجموعه ای از مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی و مراکز مشاوره شغلی و کاریابی معرفی شده اند که ارتباط با این مجموعه ها نیز می‌تواند به داشتن آینده شغلی بهتر برای شما کمک کند.

ما در نمایشگاه مجازی باما به منظور توانمندسازی شما دانشجویان عزیز، طرح کاد پلاس را در 5 گام مطرح نمودیم تا در طی دوران تحصیل در دانشگاه، خلاقانه درس بخوانید و به پرورش ایده های خود جهت داشتن آینده شغلی بهتر بپردازید. در اوقات فراعت خود به کسب مهارت و تجربه بپردازید و آینده شغلی بهتری داشته باشید.

 

نظرات و پیشنهادات