معرفی رشته تجهیزات پزشکی، کنترل عفونی و استریلیزاسیون، مقطع کاردانی

تجهیزات پزشکی، کنترل عفونی و استریلیزاسیون

کاردانی فنی تجهیزات پزشکی- تجهیزات کنترل عفونی و استریلیزاسیون

تجهیزات پزشکی دامنه وسیعی از ابزار و ادوات و مواد و... را در بر می‌گیرد. انتخاب و مدیریت و کاربرد صحیح این تجهیزات، کاری بس دشوار و سخت می‌باشد که فقط از عهده یک نفر متخصص بر‌می‌‌آید. به طوری که مدیریت و کاربرد ناصحیح این تجهیزات، می تواند هزینه ای سنگین و گزاف را به سیستم درمانی کشور متحمل کند. هدف از ایجاد این رشته، تربیت متخصصانی است که در زمینه نگهداشت، تعمیرات جزئی و نگهداری تجهیزات در تجهیزات کنترل عفونی و استریلیزاسیون مهارت کافی را کسب کنند و مشغول به فعالیت گردند. با توجه به تنوع تجهیزات، سطح بالای تکنولوژیک و ارزش حیاتی کنترل عفونت بیمارستانی، وجود افراد فنی در کنار کادر درمان ضروری به نظر می رسد .

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی این رشته عبارتنداز: دروس مبانی کنترل عفونت، شناخت مواد ضدعفونی­ کننده، الکترونیک کاربردی، روش­ های ضدعفونی و استریلیزاسیون، هیدرولیک و پنوماتیک، اصول و کاربرد پایش عملکرد استریلایزر، تجهیزات پاکسازی، ضدعفونی و بسته­ بندی و سایر دروس مربوطه هستند.

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته به لینک زیر مراجعه نمایید:

بازار کار و آینده شغلی

دانش‌ آموختگان این رشته می‌توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • گزارش­‌نویسی و مستندسازی، ارائه گزارش نتایج کار
  • نصب و راه­‌‌‌‌اندازی تجهیزات حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون و تأسیسات مربوطه
  • انجام تست­‌های پذیرش
  • پایش و عملکرد وسایل و تجهیزات پزشکی در حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون و تأسیسات مربوطه
  • عیب­‌یابی و انجام تعمیرات اولیه
  • پیاده‌­سازی روال­‌های نگهداشت وسایل و تجهیزات پزشکی حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون و تأسیسات مربوطه
  • پیاده­‌سازی روال­‌های اسقاط وسایل و تجهیزات پزشکی

کارشناسان و فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند به­ عنوان تکنسین تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی در حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون و تأسیسات مربوطه، ناظر فنی کنترل عفونت و استریلیزاسیون و تأسیسات مربوطه، ارزیاب فنی تجهیزات کنترل عفونت و استریلیزاسیون و تأسیسات مربوطه، سرپرست واحد تعمیر و نگهداری تجهیزات پزشکی در حوزه کنترل عفونت و استریلیزاسیون و تأسیسات مربوطه مشغول به­ کار شوند.

این موارد بخشی از حوزه‌های کاری فارغ‌التحصیلان رشته کاردانی فنی تجهیزات پزشکی- تجهیزات کنترل عفونی و استریلیزاسیون، است. اما برای داشتن آینده شغلی بهتر، دانشجویان باید به دنبال کسب تجربه و مهارت باشند و صرف گذراندن یک سری دروس تئوری در دانشگاه کافی نیست.

نظرات و پیشنهادات