معرفی رشته ارزیابی فناوری سلامت (H. T. A)، مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته

کارشناسی ارشد ناپیوسته ارزیابی فناوری سلامت (H. T. A)

رشته ارزیابی فناوری سلامت یکی از علم های چند رشته ای می باشد که به بررسی فناوری‌های جدید در حیطه سلامت (از جمله تشخیص و درمان) می پردازد. در دنیای امروز سلامت انسان‌ها نتیجه تقابل میان منابع موجود، فناوری ها و مداخلات اعمال شده و نیازهای واقعی انسان ها می باشد. با پیشرفت دانش و افزایش نوآوری‌ها ناگزیر به انتخاب از میان فناوری ها هستیم.

تاریخچه کارشناسی ارشد ناپیوسته ارزیابی فناوری سلامت (H. T. A)

رشته ارزیابی فناوری سلامت رشته ای بسیار جدید می باشد که به علت پیشرفت روز افزون علوم و فناوری و همچنین افزایش توجه به سایر جنبه های فناوری پزشکی موجب ظهور و پیشرفت به این رشته شده است. هم اکنون در بسیاری از کشورهای دنیا علاوه بر مراکز دانشگاهی که وظیفه آموزش و انجام H. T. A را دارند، مراکز و آژانس های مجزا از دانشگاه هم به فعالیت انجام مطالعات H. T. A می‌پردازند، که کلیه این پیشرفت‌ها نتیجه توجه به عملکرد و تصمیم گیری بر اساس شواهد می باشد.

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی این رشته عبارتند از: اصول ارزیابی فناوری سلامت، اصول اپیدمیولوژی 2، روش های آماری در تحقیقات سلامت 2، روش های تحقیق کیفی، مدیریت و ارزیابی سازمانی، ارزشیابی اقتصادی خدمات بهداشتی و درمانی، تخصیص منابع نظام سلامت و تحلیل بازار فناوری ها، مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز، انتقال دانش حاصل از ارزیابی فناوری سلامت، استانداردها مقررات حقوقی و جنبه‌های اخلاقی فن آوری های سلامت، فناوری های بیمارستانی، کارآموزی و پایان نامه.

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

بازار کار و آینده شغلی

فارغ‌التحصیلان این دوره می‌توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  •  مشاور در بهره برداری از فناوری ها در بخش‌های دولتی و خصوصی در خصوص اخذ تصمیمات مبتنی بر شواهد علمی و هموار نمودن مسیر آن 
  •   طراحی و انجام H. T. A  و آموزش سایر مطالب مرتبط با آن به افراد دیگر 
  •  به عنوان پژوهشگر در دانشگاه و مراکز تحقیقاتی در بخش‌های دولتی و خصوصی به توسعه روش های H. T. A متناسب با شرایط کشور می پردازند

نظرات و پیشنهادات