معرفی رشته ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، مقطع کارشناسی ارشد

ترویج و آموزش کشاورزی پایدار

 کارشناسی ارشد ترویج و آموزش کشاورزی پایدار

کشاورزی از جنبه های مختلف از جمله تأمین غذای سالم و با کیفیت برای شهروندان، تضمین امنیت غذایی و دستیابی به خودکفایی، اشتغال نیروی انسانی و درآمدزایی برای خانوار و توسعه اقتصادی اهمیت زیادی برای کشور دارد. از طرف دیگر، توسعه نظام های کشاورزی پایدار نیازمند مدیریت صحیح منابع طبیعی و حفظ محیط‌زیست است. متخصصان ترویج و آموزش کشاورزی پایدار برای برنامه ریزی و اجرای مناسب برنامه های ترویجی و آموزشی و توانمندسازی کنشگران مختلف نظام نوآوری کشاورزی، باید ابعاد مختلف رفتاری، اجتماعی و فنی مباحث پایداری کشاورزی و محیط زیست را به خوبی درک کنند. رشته ترویج و آموزش کشاورزی پایدار در سطح کارشناسی ارشد در چهار گرایش ترویج کشاورزی پایدار و منابع طبیعی، آموزش کشاورزی پایدار و محیط‌زیست، زیست بوم انسانی کشاورزی و نوآوری و کارآفرینی کشاورزی برای دستیابی به این اهداف طراحی شده است.

دروس تخصصی رشته

تعداد واحدهای درسی در دوره کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی پایدار، 32-28 واحد است که شامل 22-18 واحد تخصصی، حداقل 4 واحد اختیاری و 6 واحد پایان نامه است.

دروس تخصصی مشترک بین گرایش‌ها شامل؛ ترویج کشاورزی پایدار پیشرفته، آموزش کشاورزی پایدار پیشرفته، روش‌های به پژوهش در علوم اجتماعی و رفتاری، آمار و تحلیل داده های اجتماعی و رفتاری و توسعه پایدار روستایی.

برای مشاهده کامل دروس تخصصی می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

- برنامه آموزشی مقطع کارشناسی ارشد رشته ترویج و آموزش کشاورزی پایدار

بازار کار و آینده شغلی

دانش آموختگان این رشته می توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • فعالیت در یکی از مشاغل ترویجی، پژوهشی اجرایی به عنوان کارشناس ارشد ترویج، پژوهنده، مدیر برنامه ریز، ارزشياب و یا سرپرست واحدهای ترویج کشاورزی و با منابع طبیعی انجام وظیفه نمایند.
  • فعالیت در یکی از مشاغل آموزشی، پژوهشی و اجرایی در مقام کارشناس ارشد آموزش کشاورزی پایدار و محیط زیست به عنوان آموزشگر، پژوهنده، مدیر، برنامه ریز، ارزشیاب و یا سرپرست واحدهای آموزش کشاورزی و محیط زیست انجام وظیفه نمایند. 
  • توانایی واکاوی سیستمی زیست بوم و پیش بینی پیامدهای عملیات و روش های کشاورزی بر زیست بوم انسانی با توجه به سند چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران، رهبری فعالیت‌های توسعه سازمانی و توسعه اجتماعی در راستای ارائه راهکار برای یک کشاورزی پایدار با توجه به ظرفیت های زیست بوم.
  • همکاری با متخصصین سایر رشته های کشاورزی و محیط زیست در راستای پژوهش ها و برنامه های جامع کشاورزی و حفظ محیط زیست، تدریس و ارائه مشاوره به آحاد مختلف جامعه به ویژه بزرگسالان درباره مهارت های زندگی به‌ویژه در رابطه با تأثیر آن بر محیط زیست. 
  • می توانند با شناسایی و بهره برداری از راه حل های مبتنی بر فناوری، اقدام به ایجاد و کسب ارزش اقتصادی نمایند. 

در نهایت با توجه به موارد اشاره شده، آموزه های علمی و سوابق و تجربیات فنی، در کنار فرصت شناسی و خلاقیت، کارآفرینان بخش کشاورزی را قادر به انجام نوآوری فناورانه نموده و با فراگیری مهارت‌های مدیریتی مورد نیاز و با به کارگیری مدیران مجرب، اقدام به راه‌اندازی کسب و کارهای مبتنی بر فناوری در فعالیت‌های کشاورزی نمایند. چنین فارغ‌التحصیلانی توانایی کشف خلاء دانشی در موضوع مورد علاقه خود در بخش کشاورزی را داشته و پس از انتخاب موضوع با ابزار نوآوری، کارآفرینی و فناوری ها، می توانند آسیب شناسی نموده و دست به ابتکارات بزنند.

نظرات و پیشنهادات