معرفی رشته فناوری ایمنی مترو، مقطع کارشناسی ناپیوسته

فناوری ایمنی مترو

کارشناسی ناپیوسته مهندسی فناوری ایمنی مترو

هدف از طراحی و تدوین دوره کارشناسی فنی رشته ایمنی مترو تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص در زمینه ایمنی و حفاظت کار می باشد که وظیفه ارتقای سطح ایمنی حوزه‌های بهره برداری حمل و نقل ریلی درون شهری به منظور جلوگیری از بروز حوادث شغلی (ناشی از کار) را به عهده دارند. دانشجویان طی این دوره دانش و مهارت های فنی مورد نیاز در زمینه ایمنی در صنعت حمل و نقل ریلی، متناسب با نوع فعالیت‌های این صنعت را فراگرفته و می‌تواند به عنوان کارشناسان ایمنی در حوزه‌های مختلف این صنعت و تحت قانون کار فعالیت نمایند.

دروس تخصصی رشته فناوری ایمنی مترو

دروس تخصصی رشته فناوری ایمنی مترو عبارتند از: تأسیسات ایستگاه و پایانه‌ها و کارگاه، تجهیزات پست برق مترو و کارگاه، برق و الکترونیک در مترو و کارگاه، تجزیه و تحلیل حوادث مترو و کارگاه، طراحی سیستم‌های هوشمند ایمنی و آتش نشانی و کارگاه، مدیریت بحران مترو، مهندسی فاکتورهای انسانی ( ارگونومی)، مقررات عمومی حرکت، مدیریت مواد خطرناک، سناریو نویسی مانور و کارگاه، کاربرد نرم افزار های ایمنی.

برای اطلاع از برنامه آموزشی رشته فناوری ایمنی مترو می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

کاربرد HSE در رشته فناوری ایمنی مترو

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی ناپیوسته مهندسی فناوری ایمنی مترو نشان می‌دهد که این دانشجویان واحدهای درسی نظیر ارزیابی و مدیریت ریسک و کارگاه، اصول بازرسی ایمنی و کارگاه، کارگاه امداد و کمک‌های اولیه، تجهیزات پست برق مترو و کارگاه، برق و الکترونیک در مترو و کارگاه، طراحی سیستم‌های هوشمند ایمنی و آتش‌نشانی و کارگاه، تجزیه و تحلیل حوادث مترو و کارگاه را می‌گذرانند.

بدیهی است که این دانشجویان در طی دوران تحصیل و پس از آن با مخاطرات مختلفی در ارتباط می‌باشند، لذا دانشجو در معرض خطر بوده و باید جنبه ها و ملاحظات ایمنی و آموزش HSE مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال دانشجویان باید در هنگام کار در این واحدهای عملی کلیه مسائل ایمنی را در نظر بگیرند تا از پیش آمدن حوادث احتمالی جلوگیری به‌عمل آید.

اعتقاد ما بر این است، آشنایی دانشجویان کارشناسی ناپیوسته مهندسی فناوری ایمنی مترو با مفاهیم HSE و کسب و کارهای فعال در حوزه‌های مختلف ایمنی و HSE بسیار ارزشمند است و می تواند به ارتقای سلامت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کمک کند.

شما می توانید با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی HSE باما آشنا شوید و با صرف وقت و هزینه کمتر خدمات و محصولات مرتبط با ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید. به علاوه آشنایی با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما و حضور در دوره های آموزشی آنلاین رایگان و همچنین مشاهده فیلم دوره های آموزشی قبل در توانمندسازی و مهارت افزایی شما دوستان دانشجو مفید باشد. بخشی از دوره‌های آموزشی آنلاین رایگان که با واحدهای درسی دانشجویان رشته مهندسی فناوری ایمنی مترو مرتبط می‌باشند، عبارت‌اند از:

همچنین دانشجویان کارشناسی ناپیوسته مهندسی فناوری ایمنی مترو می‌توانند در مجله علمی خبری موجود در سایت نمایشگاه مجازی HSE باما، مقالات و محتواهای مرتبط با ایمنی را مطالعه نمایند.

بازار کار و آینده شغلی رشته فناوری ایمنی مترو

فارغ‌التحصیلان رشته مهندسی فناوری ایمنی مترو می توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • کارشناس ایمنی و بهداشت حرفه‌ای مترو
  • کارشناس امداد و سوانح ریلی
  • کارشناس بحران مترو
  • کارشناس دبیرخانه سوانح و بحران

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی ناپیوسته مهندسی فناوری ایمنی مترو نشان دهنده این است که برخی از واحدهای درسی آنها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی HSE باما مرتبط می باشد. به عنوان مثال دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر ارزیابی و مدیریت ریسک و کارگاه، مهندسی حریق، اصول بازرسی ایمنی و کارگاه، کاربرد سیستم‌های صنعتی در مترو، کارگاه امداد و کمک‌های اولیه، مدیریت بحران مترو، تجهیزات پست برق مترو و کارگاه، برق و الکترونیک در مترو و کارگاه، مدیریت مواد خطرناک، طراحی سیستم‌های هوشمند ایمنی و آتش‌نشانی و کارگاه، تجزیه و تحلیل حوادث مترو و کارگاه را می‌گذرانند.

بخشی از کسب و کارهای مرتبط با واحدهای درسی رشته مهندسی فناوری ایمنی مترو که در راستای اهداف و برنامه های نمایشگاه مجازی HSE باما می‌باشد، عبارتند از:

بهداشت:

ایمنی و آتش‌نشانی:

سایر کسب و کارهای مرتبط نمایشگاه با ما HSE:

این موارد بخشی از کسب و کارهای مرتبط با واحدهای درسی رشته کارشناسی ناپیوشته مهندسی فناوری ایمنی مترو است.

در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از سازمان های مردم نهاد (NGO)، انجمن های علمی، انجمن ها، کانون ها و سازمان های صنفی نیز معرفی شده اند. آشنایی دانشجویان عزیز با این گروه ها نیز می تواند سودمند باشد. یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت‌ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می‌باشند. در واقع دانشجویان رشته‌های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت‌ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره‌بردار با شرکت‌ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می‌توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت.

ما در نمایشگاه مجازی باما به منظور توانمندسازی شما دانشجویان عزیز، طرح کاد پلاس را در 5 گام مطرح نمودیم تا در طی دوران تحصیل در دانشگاه، خلاقانه درس بخوانید و به پرورش ایده های خود جهت داشتن آینده شغلی بهتر بپردازید. در اوقات فراعت خود به کسب مهارت و تجربه بپردازید و آینده شغلی بهتری داشته باشید.

نظرات و پیشنهادات