معرفی رشته علوم و مهندسی باغبانی، مقطع کارشناسی پیوسته

کارشناسی پیوسته علوم و مهندسی باغبانی

باغبانی یکی از بخش­ های مهم کشاورزی است که سهم عمده ­ای در تولید محصولات گیاهی و ایجاد اشتغال در کشور دارد. از مجموعه گیاهان تحت کشت توسط بشر، گروه متنوع و بزرگی در بخش باغبانی قرار می­ گیرند که در تأمین مواد غذایی و سلامت جسم و روح انسان نقش دارند. از اینرو به منظور تولید و ارتقای دانش و فناوری و پرورش متخصصین مورد نیاز این بخش، لازم است رشته ­ای دانشگاهی در مجموعه علوم کشاورزی طراحی و اجرا گردد.

رشته علوم باغبانی شاخه­ ای از کشاورزی است که در برگیرنده دانش، فن و هنر تولید، پرورش، اصلاح و بازار رسانی گیاهان و محصولات باغبانی است. گیاهان و محصولات باغبانی شامل میوه ­ها، سبزی­ ها، گل و گیاهان زینتی و گیاهان دارویی و ادویه ­ای می­ باشند. مهمترین ویژگی اغلب محصولات باغبانی که آنها را از محصولات زراعی، جنگلی و مرتعی متمایز می­ سازد، این است که معمولاً به صورت تازه با کمترین تغیییر و تبدیل مورد استفاده قرار می­ گیرند. آموزش در رشته علوم و مهندسی باغبانی برای تربیت کارشناسانی است که به دانش روز مجهز بوده و بتوانند با تأکید بر حفظ محیط زیست در جهت بالا بردن کیفیت و کمیت محصولات احداث و نگهداری و توسعه محصولات باغبانی مؤثر باشند.

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی که دانشجویان در طول تحصیل در رشته کارشناسی علوم و مهندسی باغبانی می ­گذرانند، عبارتند از: آبیاری عمومی، بیماری ­های مهم گیاهان باغبانی، آفات مهم گیاهان باغبانی، خاکشناسی عمومی، طرح آزمایش ­های کشاورزی 1و 2، شناسایی و مدیریت علف ­های هرز، ماشین ­های کشاورزی عمومی، هوا و اقلیم شناسی، مدیریت گلخانه، مبانی تغذیه گیاهان باغبانی، اصول و روش ­های ازدیاد گیاهان، مبانی اصلاح گیاهان باغبانی، فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت، اصلاح و فناوری بذر گیاهان باغبانی، میو­ های معتدله، میوه­ های گرم سیری و نیمه گرم سیری، مهارت­ های میوه کاری 1و2، مبانی سبزیکاری، تولید و پرورش سبزی، مهارت­ های سبزیکاری 1 و2، گیاهان زینتی 1و 2، مهارت­ های گلکاری 1و 2، مبانی گیاهان دارویی، تولید و بهره برداری گیاهان دارویی و کارورزی.

کاربرد HSE در مهندسی باغبانی

بررسی واحدهای درسی دانشجویان رشته کارشناسی علوم و مهندسی باغبانی نشان می دهد که این دانشجویان واحدهای عملی نظیر شیمی عمومی، آناتومی و فیزیولوژی گیاه، ژنتیک، فیزیک عمومی، آبیاری عمومی، بیماری های مهم گیاهان باغبانی، آفات مهم گیاهان باغبانی، شناسایی و مدیریت علف های هرز، ماشین های کشاورزی عمومی، مبانی تغذیه گیاهان باغبانی، مهارت های میوه کاری، مهارت های سبزی کاری، فیزیولوژی و فناوری پس از برداشت، اصلاح و فناوری بذر گیاهان باغبانی، پرورش قارچ های خوراکی، سبزی کاری ارگانیک صنعتی، تولید و بهره برداری گیاهان دارویی، مهارت های گلکاری و کارورزی دارند. بدیهی است در طی دوران تحصیل در این دروس عملی، دانشجو در معرض خطراتی بوده و لذا باید جنبه ها و ملاحظات ایمنی و آموزش HSE مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال دانشجویان باید مباحث ایمنی آزمایشگاه را بدانند و در محیط آزمایشگاه و در بازدیدها مسائل ایمنی و بهداشت و HSE را به شدت رعایت نمایند. نظر به اینکه فارغ التحصیلان این رشته پس از فارغ التحصیلی نیز در محیط های کشاورزی شاغل می شوند، لذا آشنایی به مسائل ایمنی و بهداشت شغلی در کشاورزی پس از فارغ التحصیلی نیز به شدت سودمند می باشد. اعتقاد ما بر این است، آشنایی دانشجویان رشته علوم و مهندسی باغبانی با مفاهیم HSE و کسب و کارهای فعال در حوزه‌های مختلف ایمنی و HSE بسیار ارزشمند است و می تواند به ارتقای سلامت دانشجویان و فارغ التحصیلان کمک کند.  شما می توانید با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما آشنا شوید و با صرف وقت و هزینه کمتر خدمات و محصولات مرتبط با ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید.

بازار کار و آینده شغلی

دانش آموختگان این رشته می ­توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  •  طراحی، ایجاد، سامان دهی و مدیریت واحدهای تولیدکننده محصولات متنوع باغبانی
  • کارشناس متخصص و برنامه ریز در زمینه های مختلف باغبانی در واحدهای اجرایی
  •  کارشناس در مراکز آموزش کشاورزی و همکاری در امور تحقیقات در واحدهای تحقیقات کشاورزی

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی علوم و مهندسی باغبانی نشان دهنده این است که برخی از این واحدها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی باما مرتبط می باشد. به عنوان مثال: دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر اکولوژی، آبیاری عمومی، آفات مهم گیاهان باغبانی، ماشین های کشاورزی عمومی، مبانی تغذیه گیاهان باغبانی، اصول و روش های ازدیاد گیاهان، اصلاح و فناوری بذر گیاهان باغبانی، مبانی تولید محصولات ارگانیک و مجموعه واحدهای مربوط به مهارت های میوه کاری، سبزی کاری و... را می گذرانند.

بخشی از کسب و کارهای مرتبط با این رشته که در راستای اهداف و برنامه های نمایشگاه مجازی باما می باشد عبارتند از:

 علاوه بر این موارد، دانشجویان در این رشته درس هوا و اقلیم شناسی رانیز دارند و لذا آشنایی با کسب و کارها و شرکت های مرتبط با حوزه آلودگی هوا نیز برای این دانشجویان مفید است.

 در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از سازمان های مردم نهاد (NGO)، انجمن های علمی، انجمن ها، کانون ها و سازمان های صنفی نیز معرفی شده اند. آشنایی دانشجویان عزیز با این گروه ها نیز می تواند به آینده شغلی آنها کمک نماید.

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت­ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می­ باشند. در واقع دانشجویان رشته ­های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت­ ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره ­­بردار با شرکت­ ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می ­توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت. به علاوه عناوین پایان نامه­ های کارشناسی ارشد و دکتری با کمک این نمایشگاه و رویکرد ارتباط دانشگاه با صنعت می­تواند به سمت نیازهای تحقیق و توسعه (R&D) صنایع هدایت شود و این امر ضمن کاهش هزینه­ های دانشگاه ها، به توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال پایدار فارغ ­التحصیلان دانشگاه ها کمک نماید.

علاوه بر موارد فوق در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی و مراکز مشاوره شغلی و کاریابی معرفی شده اند که ارتباط با این مجموعه ها نیز می‌تواند به داشتن آینده شغلی بهتر برای شما کمک کند.

نظرات و پیشنهادات