معرفی رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی، مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته

 کارشناسی ارشد ناپیوسته بهداشت و ایمنی مواد غذایی

امروزه دسترسی به غذای کافی و سالم به یک چالش جدی و مهم تبدیل شده است. با توجه به پیشرفت صنعتی و آلودگی ­های زیاد محیط زیست، بقایای آلاینده ­ها در مواد غذایی و محصولات کشاورزی می­ تواند موجب بروز مشکلات زیادی شود. همه ساله افراد زیادی بر اثر آلودگی مواد غذایی از دنیا می­ روند. موضوع دسترسی همگان به غذای بهداشتی و سالم، از اولویت­ های برنامه­ ی سازمان ­های  WHO و  FAO است. هدف از تأسیس این رشته این است که افرادی را تربیت کند که از دانش و تخصص لازم در مورد بهداشت و ایمنی مواد غذایی برخوردار باشند. رشته بهداشت و ایمنی مواد غذایی از جمله رشته­ هایی است که در دانشگاه­ های دنیا در مقاطع لیسانس، ارشد و دکترا تدریس می­ شود.

سالانه در کشورمان موارد زیادی از آلودگی و مسمومیت­ های غذایی رخ می­ دهد که علت آن توزیع، عرضه و مصرف مواد غذایی آلوده است که این موضوع هزینه ­های زیادی را بر بدنه جامعه وارد می­ کند. با توجه به مواردی نظیر دسترسی جامعه به مواد غذایی سالم، استفاده از علوم بهداشتی جدید در عرضه مواد غذایی سالم به منظور کاهش بیماری­ های ناشی از غذا، ارتقاء سطح دانش ایمنی و سلامت مواد غذایی کشور با توجه به پیشرفت سایر کشورها در این زمینه و سایر موارد مهم دیگر، تأسیس این رشته ضروری به نظر می ­رسید.

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی که دانشجویان در طول تحصیل در رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته بهداشت و ایمنی مواد غذایی می‌گذرانند، عبارتند از: دروس ایمنی و کیفیت میکروبی مواد غذایی، ایمنی شیمیایی مواد غذایی، ایمنی و کیفیت گوشت و فراورده­ ها، آلودگی محیطی مواد غذایی، ایمنی غلات، میوه و سبزی، بهداشت و ایمنی شیر و فرآوردها، سیستم های مدیریت ایمنی غذا، روش های نمونه برداری مواد غذایی. بعضی از واحدهای درسی جبرانی این رشته عبارتند از: شیمی تجزیه، اصول سم ­شناسی، اصول تغذیه انسان، میکروب­ شناسی مواد غذایی، ایمنی مواد غذایی.

برای مشاهده لیست کامل دروس تخصصی این رشته می توانید از لینک زیر استفاده کنید:

ادامه تحصیل و گرایش ها

برای این رشته امکان ادامه تحصیل در مقطع دکترا وجود دارد و گرایشی برای آن تعریف نشده است.

HSE در بهداشت و ایمنی مواد غذایی

بررسی واحدهای درسی دانشجویان رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته بهداشت و ایمنی مواد غذایی نشان می دهد که این دانشجویان واحدهای عملی نظیر ایمنی و کیفیت میکروبی مواد غذایی، ایمنی شیمیایی مواد غذایی، بهداشت و ایمنی شیر و فراورده ها، آلودگی محیطی مواد غذایی، سیستم های مدیریت ایمنی غذا، پروژه و پایان نامه را در دانشگاه می گذرانند. بدیهی است در طی دوران تحصیل در این دروس عملی، دانشجویان در معرض خطراتی بوده و لذا باید جنبه ها و ملاحظات ایمنی و آموزش HSE مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال دانشجویان باید مباحث ایمنی آزمایشگاه را بدانند و در محیط آزمایشگاه و در بازدید از صنایع مسائل ایمنی و بهداشت و HSE را به شدت رعایت نمایند. نظر به اینکه فارغ التحصیلان این رشته، در بسیاری از مواقع در صنایع غذایی و آزمایشگاه های مواد غذایی شاغل می شوند، لذا رعایت مسائل ایمنی و بهداشت شغلی پس از فارغ التحصیلی نیز به شدت ضروری می باشد. اعتقاد ما بر این است، آشنایی دانشجویان رشته کارشناسی ارشد ناپیوسته بهداشت و ایمنی مواد غذایی با مفاهیم HSE و کسب و کارهای فعال در حوزه‌های مختلف ایمنی و HSE بسیار ارزشمند است و می تواند به ارتقای سلامت دانشجویان و فارغ التحصیلان کمک کند.  شما می توانید با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما آشنا شوید و با صرف وقت و هزینه کمتر، خدمات و محصولات مرتبط با ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید.

بازار کار و آینده شغلی

دانش‌آموختگان این رشته می‌توانند در بخش های زیر به فعالیت مشغول شوند:

  • ارائه خدمات کارشناسی در ادارات و مراکز ذیربط
  • ارائه خدمات در آزمایشگاه ­های کنترل مواد غذایی
  • مشارکت کردن در اجرای برنامه ­های بهداشت و ایمنی مواد غذایی سازمان­ های ملی و بین المللی
  • آموزش به کارشناسان مواد غذایی در جهت ارتقاء دانش آن ها
  • آموزش و پاسخگویی منطقی به نیازهای رو به رشد بهداشت و ایمنی مواد غذایی
  • آموزش، انتقال و گسترش یافته­ های علمی و اطلاع­ رسانی غذا و مخاطرات آن در سطح جامعه
  • کمک به پژوهش­ های کاربردی در عرصه بهداشت و ایمنی مواد غذایی
  • ارائه طرح­ های پژوهشی کاربردی درباره مسائل بهداشت و ایمنی مواد غذایی
  • ارائه طرح­ های پژوهشی در ارتباط با تدوین استانداردهای مواد غذایی

اما برای داشتن آینده شغلی بهتر، دانشجویان باید به دنبال کسب تجربه و مهارت باشند و صرف گذراندن یک سری دروس تئوری در دانشگاه کافی نیست.

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی ارشد ناپیوسته بهداشت و ایمنی مواد غذایی نشان دهنده این است که برخی از این واحدها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی باما مرتبط می باشد. به عنوان مثال دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر ایمنی و کیفیت میکروبی مواد غذایی، ایمنی شیمیایی مواد غذایی، بهداشت و ایمنی شیر و فراورده ها، ایمنی و کیفیت گوشت و فرآورده ها، ایمنی غلات، میوه و سبزی، آلودگی محیطی مواد غذایی، سیستم های مدیریت ایمنی غذا، روش های نمونه برداری مواد غذایی، اپیدمیولوژی و روش های ارزیابی خطر، بهداشت و ایمنی مواد غذایی در شرایط اضطراری، استانداردها و قوانین مواد غذایی، اطلاع رسانی مخاطرات غذا، بهداشت محیط در صنایع غذایی و ایمنی و کیفیت آب آشامیدنی را می گذرانند. لذا آشنایی دانشجویان رشته سم شناسی محیط با کسب و کارهای این حوزه بسیار ارزشمند خواهد بود. بخشی از کسب و کارهای مرتبط با این رشته که در راستای اهداف و برنامه های  نمایشگاه مجازی باما می باشد عبارتند از:

در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از سازمان های مردم نهاد (NGO)، انجمن های علمی، انجمن ها، کانون ها و سازمان های صنفی نیز معرفی شده اند. آشنایی دانشجویان عزیز با این گروه ها نیز می تواند به آینده شغلی آنها کمک نماید.

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت­ ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می ­باشند. در واقع دانشجویان رشته ­های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت ­ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره ­­بردار با شرکت­ ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می ­توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت. به علاوه عناوین پایان نامه­ های کارشناسی ارشد و دکتری با کمک این نمایشگاه و رویکرد ارتباط دانشگاه با صنعت می­ تواند به سمت نیازهای تحقیق و توسعه (R&D) صنایع هدایت شود و این امر ضمن کاهش هزینه ­های دانشگاه ها، به توسعه اقتصاد دانش بنیان و اشتغال پایدار فارغ ­التحصیلان دانشگاه ها کمک نماید.

در این راستا توصیه می گردد با تشکیل پرونده الکترونیک خلاقیت برای خود در طی دوران تحصیلات دانشجویی، ایده های خلاقانه و نوآورانه خود را دسته بندی و با حضور در رویدادهای کارآفرینی مختلف نظیر از ایده تا محصول، استارت آپ ویکندها و ایده شوها، به پرورش ایده های خود بپردازید.

علاوه بر موارد فوق در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی و مراکز مشاوره شغلی و کاریابی معرفی شده اند که ارتباط با این مجموعه ها نیز می‌تواند به داشتن آینده شغلی بهتر برای شما کمک کند.

 

نظرات و پیشنهادات