معرفی رشته مهندسی بهداشت محیط، مقطع کارشناسی ارشد

کارشناسی ارشد ناپیوسته مهندسی بهداشت محیط

رشته مهندسی بهداشت محیط یکی از شاخه‌های علوم بهداشت است که با شناسایی پایش و ارزیابی چگونگی ارتباط متقابل و عناصر محیطی (آب، خاک، هوا و..) با سلامت انسان و در نهایت برنامه ریزی، طراحی، مدیریت و کنترل تمامی آنها اعم از طبیعی و انسان ساخت، موجب پیشگیری از بروز بیماری ها، سالم‌سازی محیط، تأمین، حفظ و ارتقاء سلامت و آسایش انسان می گردد.

تاریخچه کارشناسی ارشد ناپیوسته مهندسی بهداشت محیط

سلامت و بهداشت محیط در ابتدا صرفاً به پیشگیری از بیماری‌های مختلف عفونی واگیردار می پرداخت، اما به تدریج بر دامنه آن افزوده شد و به طور کلی سلامت را در قلمرو خود قرار داد، بهداشت محیط به عنوان عوامل محیطی مؤثر بر سلامت انسان و بیماری‌های گوناگون موجود در محیط، عوامل طبیعی آلوده کننده محیط مانند: آب، هوا، خاک، شرایط اقلیمی و جغرافیایی و مانند آن توجه خاص دارد.

رشته مهندسی بهداشت محیط به همین نام در آمریکا وجود دارد. مهندسی بهداشت محیط در دیگر کشورها و دانشگاه های معتبر جهان نیز دایر بوده و به تربیت متخصصین در این رشته می‌پردازد.

دروس تخصصی رشته

دروس اختصاصی این رشته عبارتنداز: روش تحقیق، کنترل آلودگی هوا، طراحی تصفیه خانه فاضلاب، طراحی تصفیه خانه آب، طراحی و اصول مهندسی سیستم های پسماند، برنامه ایمنی آب آشامیدنی، مدیریت فاضلاب های صنعتی، ارزیابی اثرات توسعه بر محیط زیست، کاربرد روش های پیشرفته دستگاهی در سنجش آلاینده‌ها، اپیدمیولوژی محیط، کارآموزی در عرصه.

برای اطلاع از برنامه آموزشی این رشته می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:

 

ادامه تحصیل و گرایش ها

امکان ادامه تحصیل در این رشته در مقطع دکترای بهداشت محیط وجود دارد.

کاربرد HSE در بهداشت محیط

بررسی واحدهای درسی دانشجویان رشته کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط نشان می دهد که این دانشجویان واحدهای کاربرد روش های پیشرفته دستگاهی در سنجش آلاینده ها، کارآموزی در عرصه و پایان نامه را می گذرانند.

بدیهی است در طی دوران تحصیل در این دروس عملی، دانشجو در معرض خطراتی بوده و لذا باید جنبه ها و ملاحظات ایمنی و HSE مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال دانشجویان باید مباحث ایمنی آزمایشگاه را بدانند و در محیط آزمایشگاه مسائل ایمنی، بهداشت و HSE را به شدت رعایت نمایند.

بازار کار و آینده شغلی

فارغ‌التحصیلان این رشته می‌توانند در بخش‌های زیر فعالیت کنند:

  • وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی
  • وزارت کشور
  • شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور
  • سازمان حفاظت محیط زیست
  • وزارت نیرو
  • وزارت صنعت، معدن و تجارت
  • شرکت های مهندسین مشاور در زمینه مهندسی بهداشت محیط
  • پیمانکاران مهندسی بهداشت محیط و مهندسی محیط زیست
  • سازمان انرژی اتمی و واحدهای تابعه
  • وزارت راه و شهرسازی
  • وزارت نفت و صنایع
  • امور خدماتی نوین با تفکر خلاقانه

دانشجویان باید در طول دوران تحصیل با کاربرد دروس تخصصی خود در صنعت و جامعه آشنا شوند و شرکت های فعال مرتبط با این مباحث علمی را بشناسند. بررسی واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط نشان دهنده این است که برخی از این واحدها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی باما مرتبط می باشد. به عنوان مثال دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر کنترل آلودگی هوا، طراحی تصفیه خانه فاضلاب، طراحی تصفیه خانه آب، طراحی و اصول مهندسی سیستم های پسماند، برنامه ایمنی آب آشامیدنی، مدیریت فاضلاب های صنعتی، ارزیابی اثرات توسعه بر محیط زیست، کاربرد روش های پیشرفته دستگاهی در سنجش آلاینده ها، روش های نمونه برداری از محیط و منبع، مدیریت استفاده مجدد و با چرخش آب، سیستم های طبیعی تصفیه فاضلاب، بازیافت مواد و انرژی، سم شناسی محیط، سیاستگذاری و برنامه ریزی در مدیریت بهداشت محیط، مدیریت توسعه منابع آب، مبانی و مفاهیم مدلسازی در بهداشت محیط، تغییر اقلیم و سلامت، اثرات آلودگی هوا در محیط های بسته و باز و بهداشت و ایمنی مواد غذایی را می گذرانند.

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت­ ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می ­باشند. در واقع دانشجویان رشته ­های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت­ ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره ­­بردار با شرکت­ ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می­توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت.

بخشی از کسب و کارهای مرتبط با واحدهای درسی رشته کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت محیط که در راستای اهداف و برنامه های نمایشگاه مجازی باما می باشد عبارتند از:

بهداشت

آب و فاضلاب

آلودگی هوا

مدیریت پسماند

ارزیابی اثرات زیست محیطی و بهداشتی

آموزش و مشاوره

نرم افزارهای بهداشت محیط

سازمان های مردم نهاد (NGO) و انجمن های مرتبط با بهداشت محیط و محیط زیست

دانشجویان رشته مهندسی بهداشت محیط باید برای ورود به بازار کار با  نیازهای بازار آشنا شوند. برای آشنایی بیشتر با تنوع بازار کار این رشته می توانید وبینار آنچه یک بهداشت محیط می تواند برای ورود به بازار کار را بداند را ببینید. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد کارآفرینی و اشتغال در رشته مهندسی بهداشت محیط و رشته های وابسته به آن (گرایش ها)، حتما کتاب کارآفرینی و فرصت های شغلی در رشته مهندسی بهداشت محیط را بخوانید.

علاوه بر موارد فوق در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی و مراکز مشاوره شغلی و کاریابی معرفی شده اند که ارتباط با این مجموعه ها نیز می‌تواند به داشتن آینده شغلی بهتر برای شما کمک کند.

ما در نمایشگاه مجازی باما به منظور توانمندسازی شما دانشجویان عزیز، ایده کارپوشه الکترونیک دانشجوی خلاق را مطرح و ساختار آن را از طریق مجله علمی خبری باما در اختیار شما قرار دادیم تا در طی دوران تحصیل در دانشگاه، خلاقانه درس بخوانید و به پرورش ایده های خود جهت داشتن آینده شغلی بهتر بپردازید.

به منظور توانمندسازی شما عزیزان دوره های آموزشی آنلاین کاربردی رایگان را برگزار می نماییم. شما می توانید در دوره های آنلاین رایگان شرکت نمایید و یا در اوقات فراغت خود، فیلم رایگان دوره های قبل را مشاهده کنید. از روی لینک عناوین دوره های آموزشی حوزه آب و فاضلاب، مدیریت پسماند و آلودگی هوا کلیک کنید و از محتوای دوره ها و فیلم دوره های قبل استفاده نمایید.

کارگاه ها و وبینارهای آموزشی مرتبط


کسب و کارهای مرتبط


نظرات و پیشنهادات