معرفی رشته مهندسی ایمنی صنعتی، مقطع کارشناسی پیوسته

 کارشناسی پیوسته مهندسی ایمنی صنعتی

رشته مهندسی ایمنی صنعتی از زیر مجموعه‌ های کنکور ریاضی و مربوط به گروه فنی و مهندسی است که هدف آن، پیشگیری از بروز حوادث در محیط کار و حفاظت از نیروی کار و سرمایه می‌ باشد. دانش‌ آموختگان این رشته با فراگیری آموزش‌ ها و مهارت‌ های لازم و به کمک تدابیر، اصول و مقررات، خطرات محیط کار را شناسایی نموده و اقدامات لازم را جهت کنترل آن‌ ها به کار می‌ گیرند و از این طریق، محیطی سالم و بی‌ خطر را برای نیروی کار فراهم می‌ آورند. 

تاریخچه مهندسی ایمنی صنعتی

با پیدایش انقلاب صنعتی در قرن نوزدهم، روز به روز بر پیچیدگی صنایع افزوده شد و به دنبال آن، حوادث کاری نیز افزایش یافت. به گونه ای که در هر سال، هزاران حادثه مختلف در کشور روی می‌ دهد و خسارات قابل ملاحظه‌ای به صنایع، جوامع و محیط زیست وارد می‌ گردد.

با توجه به آمار حوادث ناشی از کار، رعایت نکات ایمنی و ایجاد فرهنگ صحیح ایمنی در کشور ضرورت یافت تا جایی که ایمنی صنعتی در قالب یک رشته تأسیس شد. این رشته در ایران برای اولین بار در سال تحصیلی 75-74 در دانشگاه علم و صنعت ایران ارائه گردید.

دروس تخصصی رشته

دروس تخصصی که دانشجویان در طول تحصیل در رشته مهندسی ایمنی صنعتی می‌گذرانند، عبارتند از: برخی از عناوین دروس تخصصی این رشته عبارتند از: ایمنی برق، ایمنی دیگ‌ها و ظروف تحت فشار، ایمنی ساختمان‌ و معدن، ایمنی ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، ایمنی مواد شیمیایی و فرآیند، ایمنی حمل و نقل، عوامل زیان‌آور فیزیکی و شیمیایی محیط کار، بیماری‌های شغلی و کمک‌های اولیه و...

برای مشاهده دروس تخصصی این رشته می‌توانید روی لینک زیر‌ کلیک کنید. 

- برنامه آموزشی مقطع کارشناسی مهندسی ایمنی صنعتی

کاربرد HSE در ایمنی صنعتی

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی رشته مهندسی ایمنی صنعتی نشان می دهد که این دانشجویان واحدهای عملی، کارگاهی و آزمایشگاهی نظیر آزمایشگاه فیزیک، آزمایشگاه شیمی، مبانی مهندسی برق، کارگاه ماشین ابزار، کارگاه جوش، آشنایی با صنایع و فرآیندهای تولیدی، ایمنی ساختمان و معدن و کارآموزی را می گذرانند. بدیهی است در طی دوران تحصیل در این دروس عملی، دانشجو در معرض خطراتی بوده و لذا باید جنبه ها و ملاحظات ایمنی و HSE مورد توجه قرار گیرد. به عنوان مثال دانشجویان باید مباحث ایمنی آزمایشگاه و کارگاه ها را بدانند و در این محیط ها و بازدید از صنایع، مسائل ایمنی و بهداشت و HSE را به شدت رعایت نمایند. نظر به اینکه فارغ التحصیلان این رشته، در بسیاری از مواقع در محیط های صنعتی شاغل می شوند، لذا رعایت مسائل ایمنی و بهداشت شغلی پس از فارغ التحصیلی نیز به شدت ضروری می باشد.

اعتقاد ما بر این است، آشنایی دانشجویان کارشناسی رشته مهندسی ایمنی صنعتی با کسب و کارهای فعال در حوزه‌های مختلف ایمنی و HSE بسیار ارزشمند است. شما می توانید با کسب و کارهای حوزه HSE موجود در سایت نمایشگاه مجازی باما آشنا شوید و با صرف وقت و هزینه کمتر، خدمات و محصولات مرتبط با ایمنی، بهداشت، محیط زیست و انرژی مورد نیازتان را در اختیار داشته باشید.

بازار کار و آینده شغلی

دانشجویان رشته­ های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن، با شرکت ­ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شوند و در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرآیند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره­ ­بردار با شرکت ­ها و مؤسسات در ارتباط باشند، می ­توانند تجربیات خوبی را  کسب کنند و دانش تئوری خود را از این طریق به تجربه و ارتباطات کاری تبدیل نمایند و آینده شغلی بهتری داشته باشند.

دانش‌ آموختگان این رشته می‌ توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند:

  • مشاور در کارخانه‌ ها و مراکز صنعتی مختلف (پتروشیمی، ذوب آهن، آلومینیوم‌ سازی، خودروسازی، هواپیمایی، راه‌آهن، مترو، کارهای ساختمانی، حمل و نقل و ...) و شرکت‌ های بیمه و معادن 
  • طراحی سیستم‌ های اتصال زمین، اعلام و اطفای حریق، مدارهای حفاظت الکتریکی، حفاظ‌ های مکانیکی و تابلو های ایمنی و هشداردهنده
  • مجری طرح‌ های ایمنی‌ سازی مراحل مختلف تولید
  • مجری جداول وسایل و لوازم حفاظت فردی برای مشاغل مختلف
  • مجری دستورالعمل‌ های ایمنی برای مشاغل مختلف
  • مجری بررسی علل حوادث ناشی از کار و ارزیابی اثرات زیست‌ محیطی آن، اندازه‌ گیری و ارائه راهکارهای کنترلی برای سر و صدا، میزان روشنایی، ارتعاشات و تنش‌ های گرمایی وارد بر افراد در محیط کار

بررسی واحدهای درسی دانشجویان کارشناسی رشته مهندسی ایمنی صنعتی نشان دهنده این است که برخی از این واحدها با کسب و کارهای معرفی شده در سایت نمایشگاه مجازی باما مرتبط می باشد. به عنوان مثال دانشجویان در طی دوران تحصیل واحدهایی نظیر مدیریت ایمنی، مدیریت ریسک، قوانین و استانداردهای ایمنی، توسعه آموزش و فرهنگ ایمنی، ایمنی برق، مهندسی حریق، ایمنی دیگ ها و ظروف تحت فشار، ایمنی ساختمان و معدن، ایمنی ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، ایمنی مواد شیمیایی و فرایند، ایمنی حمل و نقل، بررسی و تجزیه و تحلیل حوادث، مهندسی فاکتورهای انسانی، تهویه صنعتی، عوامل زیان آور فیزیکی محیط کار، عوامل زیان آور شیمیایی محیط کار، بیماری های شغلی و کمک های اولیه، مهندسی آب و فاضلاب  و مدیریت پسماندهای صنعتی را می گذرانند.

بخشی از کسب و کارهای مرتبط با واحدهای درسی رشته مهندسی ایمنی صنعتی که در راستای اهداف و برنامه های نمایشگاه مجازی باما می باشد عبارتند از:

بهداشت

 ایمنی و آتش نشانی

 بهداشت پرتوها و حفاظت

 طب کار و معاینات شغلی

 مدیریت HSE

تهویه صنعتی و آلودگی هوا

کلیات محیط زیست

 مدیریت بحران و شرایط اضطراری

سایر کسب و کارهای مرتبط نمایشگاه باماHSE

در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از سازمان‌های مردم نهاد ایمنی و بهداشت (NGO)، انجمن ها، کانون های صنفی ایمنی و بهداشت نیز معرفی شده اند. آشنایی دانشجویان عزیز با این گروه ها نیز می تواند به آینده شغلی آن ها کمک نماید.

یکی از اهداف نمایشگاه مجازی باما HSE ایجاد تعامل بین واحدهای درسی گذرانده شده در دوران تحصیلات دانشجویی و شرکت­ها و مشاغلی است که در سطح کشور در حال فعالیت می­ باشند. در واقع دانشجویان رشته ­های مختلف اگر در طی دوران تحصیل و پس از آن با شرکت­ ها و مؤسسات فعال مرتبط با رشته خود آشنا شده و به نحوی مطلوب در قالب کارآموزی، کارورزی، کارشناس فرایند، نماینده شرکت، کارشناس تحقیق و توسعه و کارشناس بهره­­ بردار با شرکت­ ها و مؤسسات در ارتباط باشند، تجربیات خوبی را می­ توانند کسب کنند و آینده شغلی بهتری خواهند داشت.

علاوه بر موارد فوق در سایت نمایشگاه مجازی باما مجموعه ای از مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی و مراکز مشاوره شغلی و کاریابی معرفی شده اند که ارتباط با این مجموعه ها نیز می‌تواند به داشتن آینده شغلی بهتر برای شما کمک کند.

ما در نمایشگاه مجازی باما به منظور توانمندسازی شما دانشجویان عزیز، ایده کارپوشه الکترونیک دانشجوی خلاق را مطرح و ساختار آن را از طریق مجله علمی خبری باما در اختیار شما قرار داده ایم تا در طی دوران تحصیل در دانشگاه، خلاقانه درس بخوانید و به پرورش ایده های خود جهت داشتن آینده شغلی بهتر بپردازید.

 

کارگاه ها و وبینارهای آموزشی مرتبط


کسب و کارهای مرتبط


نظرات و پیشنهادات